Puheenaihe

Niiaava vaunu kokeiluun raidejokerin kaksisuuntaratikassa

Havainnekuva raidejokerin pikaraitiovaunusta. Vaunun väristä ei ole vielä tehty päätöstä.

©IDIS Design Oy

Helsinkiin tilataan 20 uutta Artic-raitiovaunua keskustan raitiolinjoille ja 29 kahteen suuntaan liikennöivää pikaraitiovaunua raidejokerilinjan tarpeisiin. HKL ja Transtech, joka on osa Skoda Transportation Groupia, allekirjoittivat Artic-vaunuhankintaa koskevan sopimuksen ja pikaraitiovaunuja koskevan aiesopimuksen 21. joulukuuta.

Vaunut valmistetaan Transtechin Otanmäen tehtaalla Kainuussa.

Raidejokerin Artic-vaunu poikkeaa nykyisistä HKL:n raitiovaunuista muiden muassa kahteen suuntaan ajettavuutensa ja pituutensa osalta.

Käytettävyydeltään hyviä ja käyttökustannuksiltaan edullisia."

Lisäksi raidejokerin prototyyppivaunussa kokeillaan keskimmäisen vaunuosan niiausjärjestelmää, joka mahdollistaisi vielä entistäkin paremman esteettömän kulun vaunuun. Saatavien kokemusten myötä päätetään niiausominaisuuden käytöstä tulevaisuudessa.

Vaunujen hankinta-aikataulu on suunniteltu niin, että HKL tilaa aluksi yhden prototyyppivaunun, jolla liikennöidään Helsingin kantakaupungin rataverkolla. Prototyyppivaunun avulla saadaan käyttökokemuksia, jotka hyödynnetään sarjatuotantovaunun ratkaisuja viimeisteltäessä. Prototyyppivaunu tulisi HKL:n käyttöön kesällä 2019.

– Kokemuksemme Artic-vaunuista ovat olleet hyvin positiivisia, ja arvostamme Transtechin asiakaslähtöistä toimintaa – palautteemme ja kehitysehdotuksemme on otettu hyvin huomioon. Vaunuista on suunniteltu Helsingin haasteellisissakin olosuhteissa käytettävyydeltään hyviä ja samanaikaisesti käyttökustannuksiltaan edullisia, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Uusien Artic-vaunujen hankinta sisältää 20 kappaletta matalalattiaisia 27,4 metriä pitkiä raitiovaunuja. Vaunujen kokonaiskustannus on enintään 57,3 miljoonaa euroa. Raidejokerin 29 vaunun kokonaiskustannus on enintään 95,2 miljoonaa euroa. Raidejokerivaunut ovat 34 metriä pitkiä.

Artic-raitiovaunuja on tällä hetkellä liikenteessä 14 kappaletta ja niitä on nykyisen sopimuksen perusteella tulossa yhteensä 40 kappaletta. Yhteensä päästään siis lisähankinnan jälkeen 60 vaunuun. Vaunumalli on todettu teknisesti onnistuneeksi eikä sen testi- ja matkustajakäytössä ole havaittu ongelmia.

Uusien raitiovaunujen tarve ja toimitukset ajoittuvat vuosille 2018 ja 2019.

Raidejokerin eli Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen yhdistävän pikaraitiolinjan rakentaminen on juuri lähdössä käyntiin.

– Raitiovaunun elinkaari on noin 40 vuotta. Seudun liikennejärjestelmä on tällä aikajänteellä kehittymässä vahvasti raidepainotteisempaan suuntaan. Nykyinen raitioverkko ja uudet pikaraitiotiet ovat tämän mukaisesti laajenemassa yhdeksi kokonaisuudeksi. On tärkeää, että hankittavat vaunut ovat hyvin soveltuvia sekä nykyisen raitioverkon haasteellisiin ominaisuuksiin että suunniteltaville uusille pikaraitioteille, kertoo HKL:n Lehmuskoski.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Raidejokerin rakentaminen alkaa – "Liikenne voi alkaa jo 2021"16.6.2016 08.13
"Vastuuton hanke" – "Tuo myönteistä pöhinää" – Espoo kinaten mukaan raidejokeriin13.6.2016 22.50
Valtiolta 84 miljoonaa raidejokeriin – pisararata peesissä9.6.2016 13.51
Mistä raidejokerin 460 miljoonan hintalappu koostuu? – Asiantuntijat avaavat kustannuslaskelmia2.6.2016 15.04

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu