Enduromies Otto Tengman, 24, suosii maalaisjärkistä vihreyttä – moottoripyöräkin voi edistää luonnon monimuotoisuutta

Otto Tengman kurvailee reilun viikon päästä kotikisassa Riihimäellä SM-enduron merkeissä.

Kaisa Estola-Haaranen

Otto ”Ode” Tengman.

Kaisa Estola-Haaranen

Otto Tengman vetää kypärän päähän ja ajohanskat käteen. Sitten hän kurvaa Riihimäen ABC:n takana olevalle treeniradalle.

Siellä Riihimäen Kahvakoplan mies reilun viikon päästäkin, kun Riihimäellä kurvaillaan enduron SM-osakilpailun merkeissä 26. helmikuuta.

Tengman ajaa A2-luokassa 350-kuutioisella KTM-pyörällään SM-pisteistä ensimmäistä kauttaan. Hän nousi luokkaan syksyllä.

– Ensimmäisen kerran kierrän koko SM-sarjan, hän toteaa.

24-vuotias ja kolmatta vuotta Hämeen Ammattikorkeakoulussa opiskeleva Tengman sanoo opintojen jossain määrin haittaavan harrastusta ja taloudelliset seikatkin rajoittavat. Se ei kuitenkaan moottoripyöräilyä rajoita, että opinnot käsittelevät kestävää kehitystä.

Vastikään julkistetussa ruotsalaistutkimuksessa Off-Road-moottoripyörien on todettu olevan myös hyväksi luonnolle. Pyöränrenkaat rikkovat maata ja vapauttavat mineraaleja kasvien käyttöön. Endurokilpailujen jäljiltä möyrityillä metsälenkeillä kasvillisuus oli 2014 tehdyssä kokeessa monipuolistunut ja muun muassa uhanalainen kellokatkero lisääntynyt runsaasti.

Ruotsissa julkaistussa artikkelissa todetaan, että moottoripyörien moottorit toki tuottavat kasvihuonekaasuja ja typpioksideja, mutta nykyaikaisissa pyörissä päästöt ovat niin pieniä, että positiiviset ympäristövaikutukset ovat selkeästi negatiivisia korkeampia.

Otto Tengman painottaa maalaisjärjen käyttöä.

– Kaikkea pystyy soveltamaan. Uskon silti, että ennen pitkää varmaankin mennään lajissa sähköpyöriin. Kun ollaan vastuullisia ja pidetään järki päässä, pystyy moottoripyöräilyäkin harrastamaan. Se on kuitenkin minulle vastapainoa; haluan tehdä ”oikeaa työtäkin”.

Tengman harrasti aiemmin airsoftausta. Hän ajatteli, ettei tule koskaan treenaamaan mihinkään lajiin kisamielellä.

Kilpavietti kuitenkin syttyi.

– Ensin kävin vain ajelemassa. Sitten teki mieli kilpailemaan. Sitä näkee ajamassa omia esikuviaan, niin kuin Tarkkalan Markoa tai Juha Salmista; itse ryömii ja näkee kuinka he ajavat hienosti. Ajattelee, että jos tuohon joskus pääsisi itsekin.

Kahvakopla on kova enduroseura, on runsaasti SM- ja MM-mitalisteja. Tengman ei ota seuramenestyksestä paineita.

– Kyllä Koplalla riittää kuskeja menestymään. Laji on saanut näkyvyyttä, paikalliset nuoret ovat päässeet paikan päältä katsomaan. Kilpailijoita tulee sitä kautta.

Viime syksynä Kahvakopla isännöi kauden päättänyttä SM-osakisaa. Tengman ajoi silloin kotikisassa ensimmäistä kertaa A-luokan kuljettajana E2-luokassa.

Ensimmäiselle kokonaiselle SM-kaudelleen Tengman on asettanut tavoitteet kympin sakkiin A2-luokassa.

– Kausi jännittää sinänsä, kun katsoo keitä muita on koolla: aikamoinen meriittilista on muilla ja itsellä on siihen vielä tasoeroa ja kurottavaa.

Tengman toteaa, että talvikisat ovat olleet hänelle hankalia.

– Talvella ajetaan paljon yhtä uraa ja reitti menee kapeaksi. Se on haastavaa. Kesällä pystyy valitsemaan ajolinjat paremmin.

Kotikisa on aina hieno asia, ja hyötyäkin tutusta reitistä on. Pellot ABC:n takana ovat alueen ajajille tutut, samoin kisaan tuleva Agan pätkä. Kolmas ja ihan uusi erikoiskoe on Punkassa, vanhan kolmostien ja moottoritien välissä.

Oton isä Jyri Tengman on Kahvakoplan SM-enduron kilpailunjohtaja.

– Siitä en varmasti saa etua, enkä haluakaan. Mutta olen tietysti ollut ajamassa kisareittejä, Otto sanoo.

Tällä kaudella uutuutena SM-sarjassa on myös se, että perinteinen Päijänne-ajo kuuluu osakilpailuna sarjaan. Sen lisäksi Päitsi kaasutellaan MM-osakilpailuna.

Kun Riihimäellä ajetaan SM-osakisassa 26. helmikuuta kolme kierrosta, joista yhden pituus on noin 47 km ja ajoaika noin kaksi tuntia, kurvaillaan Päitsillä 25.-26. maaliskuuta peräti kaksi päivää.

Otto Tengman odottaa Päit- siä mielenkiinnolla. Hän on tuon erittäin haastavan ja raskaan urakan kerran jo vääntänyt vuonna 2013.

– Se oli silloin selviytymistaistelua ja pääsin maaliin. Nyt kisa kyllä motivoi ja siihen on hienoa lähteä. Tykkään tällaisista pitkistä kisoista, joissa näkee, mitä pääkoppa kestää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Otto Tengman

Syntynyt: 14.11.1992

Kotoisin: Riihimäeltä.

Asuu: Forssa/Riihimäki.

Ammatti: Opiskelija, kestävä kehitys AMK.

Pituus/paino: 175cm/68kg.

Pyörä: KTM 350 exc-f.

Luokka: A2 enduro/A crosscountry.

Kilpailunumero: 97.

Harrastukset: Enduro, kalastus ja kuntoilu

Tavoite: 2017 ajaa koko enduron SM-sarja ja olla loppupisteissä 10 parhaan joukossa A2-luokassa.

Ensimmäinen pyörä: Honda QR 50 1997, jolla noin vuoden verran harrasteltiin. Uudestaan harrastus käynnistyi 2006 syksyllä enduron merkeissä, silloin pyöränä KTM 85sx.

Ensimmäinen kilpailu: 2009 II Pinteleen ajo.

Lähde: www.ttmfactory.com Kahvakoplan endurokisasivut: http://kahvakoplaenduro.fi/

Written by:

Kaisa Estola-Haaranen

Ota yhteyttä