Puheenaihe

Tunnin juna etenee jo maastoon – jättimäinen hanke toteutuu vasta vuosien kuluttua

LIIKENNE Suunnittelut pyörähtävät liikkeelle, mutta uuden nopean junayhteyden toteutumiseen kuluu vielä vuosia.

Ratasuunnitelmat on tehty kaupunkiradan jatkamiseksi Leppävaarasta Kauklahteen. Arkistokuva.

Arkisto / Päivi Tuovinen

Espoon kautta kulkevan Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden suunnittelu etenee tänä keväänä muun muassa maa- ja kallioperätutkimuksilla sekä luontoselvityksillä.

Valmisteleviin töihin kuuluvat myös maastomittaukset, arkeologiset selvitykset ja lähtöaineistojen hankinta. Nopeaan junayhteyteen kuuluu uusi oikorata Espoon ja Salon välillä.

– Kalliopinnan laatua tutkitaan tunneliosuuksilla, mainitsee Liikenneviraston projektipäällikkö Jussi Lindberg tutkittavista kohteista.

Tunnin junaksi nimetty hanke sai tälle vuodelle jatkosuunnitteluun rahaa kymmenen miljoonaa euroa.

Kaikkiaan suunnittelun on arvioitu maksavan 40 miljoonaa euroa, josta osan odotetaan tulevan EU:lta.

– Suunnittelussa ei kuitenkaan jäädä odottamaan EU-rahaa, Lindberg sanoo.

Yleissuunnittelu vie aikaa nelisen vuotta. Sitä seuraa ratasuunnittelu, johon Lindbergin mukaan kuluu kolmesta neljään vuotta. Sen jälkeen vuorossa on rakentamissuunnitelman teko.

– Menee vähintään kymmenen, ehkä jopa kaksikymmentä vuotta ennen kuin rakentaminen alkaa, huomauttaa Lindberg.

Liikennevirasto kilpailuttaa suunnittelutyöt ensi kesän ja syksyn aikana.

Kun junat joskus kulkevat, ne pyyhältävätkin sitten reilusti yli kahtasataa. Nopeus voi nousta 250–300 kilometriin tunnissa.

Matka-aikaan vaikuttavat pysähdykset asemilla. Jokainen pysähdys vie kolmesta neljään minuuttia.

Helsingin ja Turun välistä junamatkaa ei todennäköisesti kuitenkaan pysytä puristamaan tuntiin. Espoostakin kuluu vähintään tunti ja vartti Kupittaalle.

Oikoradan avoimia kohtia on esimerkiksi se, rakennetaanko se kaksiraiteiseksi vai tehdäänkö junille kohtaamispaikkoja.

Sekin on päättämättä, kuljetetaanko vain matkustajia vai myös tavaroita.

– Suomessa ei ole kovin monta puhtaasti henkilöliikenteelle osoitettua rataa, sanoo Lindberg, mutta lisää että Helsingin ja Turun välillä on hyvin vähän tavaraliikennettä.

Espoon kaupunkiradan jatkaminen Leppävaarasta on ensimmäinen osa uutta oikorataa.

– Ratasuunnitelmat ovat valmiit ja kaupunkiradan jatke odottaa toteutuspäätöstä, sanoo Liikenneviraston projektipäällikkö Heidi Mäenpää.

Suunnitelmat on tehty Kauklahteen asti, mutta rata voidaan rakentaa aluksi Espoon keskukseen. Kustannusarvio Kauklahteen asti on vajaa 300 miljoonaa euroa.

Tuore arvio osoittaa kaupunkiradan hyötykustannussuhteeksi 1,25.

– Se on erittäin hyvä luku raidehankkeelle, Mäenpää toteaa.

Hanke alkaa

Oikoradan on kaavailtu erkanevan Espoon keskuksen ja Kauklahden väliltä kohti Veikkolaa.

Radan linjaus jatkuisi Nummelan eteläpuolitse Lohjalle ja sieltä Saloon nykyiselle rantaradalle.

Hanke saatiin ensimmäistä kertaa valtion budjettiin, mikä tarkoittaa oikoradan yksityiskohtaisen suunnittelun alkamista.

Suunnittelu sisältää muun muassa uusien rata-alueiden inventointia ja maastokartoituksia.

Oikorataa varten Espoon kaupunkirataa on jatkettava.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu