Hyvinvointi

Fysioterapeutit: Sähköpöytä maksaa itsensä takaisin – jopa parissa päivässä

Työfysioterapeutti Elina Turpeisen mukaan olisi hyvä, jos työntekijä oppisi tunnistamaan hyvän työasennon. Silloin sähköpöydän säätäminen onnistuu helposti.

Milja Leskinen

Toimistotyössä asennon vaihtamisella voi ehkäistä tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Sähkösäätöinen pöytä mahdollistaa istumisen ja seisomisen vuorottelun. Lisäksi se tulee työnantajalle edulliseksi.

Yhtäjaksoinen staattinen työasento aiheuttaa pitkällä aikavälillä tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Näyttöpäätetyötä tekevien kannattaakin vaihtaa asentoa työpäivän aikana.

– Työpäivän aikana kannattaa nousta välillä jaloittelemaan, sanoo fysioterapeutti Timo Vaittinen Muuramen Alive-keskuksesta.

– Pitkäkestoinen istuminen on terveysriski. Virallisia suosituksia ei ole, mutta tämänhetkisen tietämyksen mukaan kuutta tuntia päivässä pidetään ylärajana. Sähköpöytä on seisomamahdollisuuden takia hyvä, suosittelee Dextran työfysioterapeutti Elina Turpeinen.

Asentoa tulisi vaihtaa seistessäkin puolen tunnin välein. Vaihtelevuutta voi lisätä pehmustematoilla ja jalkatuilla.

Sähkösäätöinen pöytä helpottaa istumisen ja seisomisen vuorottelua. Jotta pöydästä saa ergonomisen hyödyn, tulee se osata säätää oikein.

– Pöydän tulisi olla sellaisella korkeudella, että hartiat ovat lepoasennossa. Kädet lepäävät pöydän pinnalla, kertoo Vaittinen.

– Jos taso on liian korkealla, hartiat jännittyvät. Jos taas liian matalalla, hartioihin tulee venytystä ja ryhti kaatuu pöydän päälle, kuvailee Turpeinen.

Turpeisen mukaan hyvän työasennon tunnistaminen olisi tärkeää. Sen pohjalta pöydän korkeutta voi itse säätää.

– Ohjeistan aina, että ei kannata merkitä pöydän korkeutta nastalla seinään. Korkeushan vaihtelee, jos kengät vaihtuvat tai työskentelee sukkasillaan tai pehmustematolla.

Asentoa tulisi vaihtaa seistessäkin puolen tunnin välein. Vaihtelevuutta voi lisätä pehmustematoilla ja jalkatuilla.

– Jalkojen alle asetettu pehmustematto vähentää kuormitusta alaraajoista ja alaselästä.

Sähköpöydän alla voi pitää jalkatukea tai muuta koroketta. Kun jalan nostaa tuelle, lanneranka oikenee ja alaselän paine vähenee, kertoo Turpeinen.

Myös liikunta on hyvä keino tauottaa asentoa ja vähentää kuormitusta.

– Minuutin mittainen aktiivisuustason nosto useasti päivässä riittää. Esimerkiksi kopiokoneen voi sijoittaa tarkoituksella toiseen huoneeseen, vihjaa Vaittinen.

Puutteellisesta työergonomiasta seuraa tuki- ja liikuntaelinvaivoja, jotka aiheuttavat sairauslomia.

– Selkäsairauksista johtuvat poissaolot tulevat kalliiksi työnantajalle. Jos olisin yrittäjän asemassa, panostaisin ergonomiaan ja työvälineisiin, sanoo Vaittinen.

Valtiokonttorin arvion mukaan yksi sairauspoissaolopäivä maksaa keskimäärin 351 euroa. Säädettävien pöytien hinnat vaihtelevat sadoista euroista tuhansiin.

– Monesti tuki- ja liikuntaelinvaivat vaativat päivien tai viikkojen sairauslomia. Jos sähköpöytä säästää kaksikin sairauspoissaolopäivää, on se maksanut itsensä takaisin, kiteyttää Turpeinen.

Teksti ja kuvat: Milja Leskinen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

V-käyrä koholla? Varo, se näkyy eliniässä15.4.2013 06.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Hyvinvointi

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu