Metrojohtaja: Myös länsimetron jatko myöhästyy

Länsimetron toisen vaiheen valmistuminen venyy ensi vuosikymmenelle.

Arkisto/ Klaus Nurmi

LÄNSIMETRO Kustannusarvio perataan tiukalla kammalla.

Länsimetron kakkosvaiheen rakentaminen venyy ensi vuosikymmenelle.

– Jo tässä vaiheessa on täysin selvää ykkösvaiheen kokemusten valossa se, että Matinkylä-Kivenlahti -osuus ei valmistu vuoden 2020 aikana, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi myöntää.

– Olisi epäreilua väittää alueelle muuttoa suunnitteleville sellaista.

Saksi viittaa muun muassa ykkösvaiheen testien venymiseen.

– Testeille on varattava reilusti enemmän aikaa kuin alun perin on mietitty.

Metrojohtaja on alkuvuodesta käynyt läpi länsimetron kakkosvaiheen hankesuunnitelman. Nyt suunnitelma on päivitettävänä omistajalla eli Espoon kaupungilla.

Ykkösvaiheen satojen miljoonien kustannusylitysten takia myös hankesuunnitelman kustannusarvio käydään myös tiukalla kammalla läpi.

Espoon kaupunginvaltuusto kesäkuussa 2012 hyväksymässä hankesuunnitelmassa länsimetron rakennuskustannuksiksi arvioitiin 767 miljoonaa euroa.

Rakennusindeksillä tarkastettu hinta-arvio on tällä hetkellä 801 miljoonaa euroa.

Riittääkö reilut 800 miljoonaa kakkosvaiheen rakentamiseen?

– Se riippuu paljon siitä, millaisen metron omistaja (Espoon kaupunki) haluaa metroyhtiön rakentavan, Saksi muotoilee.

Hän viittaa muun muassa tuleviin liityntäliikenteen terminaaleihin ja liityntäpysäköinnin järjestämiseen.

– Se, tehdään asemista "halvan" vai "vähemmän halvan" näköisiä vaikuttaa sekin loppuhintaan, tosin melko vähän, Saksi huomauttaa.

Metrojohtaja viittaa myös länsimetron ykkösvaiheen oppeihin sekä vuosien varrella muuttuneisiin ja kiristyneisiin turvallisuusmääräyksiin, jotka tulevat vaikuttamaan jatkorakentamisen hintaan.

Saksi ei ennen hankesuunnitelman päivitystä halua ennakoida länsimetron kakkosvaiheen hintalappua.

Hankesuunnitelman päivitys on aloitettu kaupunkitekniikan keskuksessa vajaat kaksi viikkoa sitten. Valmista pitäisi olla kesälomien jälkeen.

– Hankesuunnitelma on tehty viisi vuotta sitten sen hetkisen tiedon perusteella. Nyt laskelmat pitää päivittää tämän hetken tietämyksen mukaan, kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska huomauttaa.

Hänkin on haluton ennakkoon arvioimaan, nouseeko hinta-arvioi tai kuinka paljon.

Päivityksillä on kiire, sillä Länsimetro Oy:n on tarkoitus aloittaa asemien rakennusurakoiden kilpailutus syksyllä.

– Silloin meidän on tiedettävä, minkä kokoisia ja laadultaan minkä tasoisia asemia aiomme rakennuttaa, Saksi huomauttaa.

Matinkylästä-Kivenlahteen

Länsimetron kakkosvaiheen tunnelien louhintatyöt alkoivat työtunnelien louhinnoilla 2014. Silloin ennakoitiin, että kakkosvaihe valmistuu 2020.

Tunneleita louhitaan seitsemän kilometriä.

Jatkon varrelle tulee viisi metroasemaa Finnoosee, Kaitaalle Soukkaan, Espoonlahteen ja Kivenlahteen. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko.

Valtio osallistuu rakentamiskustannuksiin 30 prosentin osuudella. Loppurahoituksesta vastaa Espoo.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetropomo mahdollisista vahingonkorvauksista yrittäjille: ”Emme korvaa mielipahaa” Kesko-pomolta rajua kritiikkiä Länsimetrolle: "Olemme joutuneet lukemaan kaiken lehdistä, yhtiössä toimittu juuri niin kuin ei pidä"Tiukka äänestys: Länsimetro Oy:n hallitus saamassa vastuuvapaudenLänsimetro myöhästyy edelleen