Länsimetron aivot muuttivat Isoon huoneeseen – asioita ei enää hoideta kilometrin pituisilla sähköpostiketjuilla

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksin mukaan metron rakentamista luotsaava big room ei hiljene kesälläkään. Itse olen varautunut pitämään tänä kesänä enintään ehkä muutaman päivän lomaa. Silloinkin pysyn lähietäisyydellä Espoosta.

Seppo Korkman

Länsimetro Tieto ei enää huku sähköposteihin. Big roomissa metrorakentamista suunnittelee, ohjaa ja valvoo 130 ihmistä.

Länsimetron rakentajat ovat kesäkuun alusta saakka ohjanneet metron ykkösvaiheen viimeistelyä ja kakkosvaiheen tunnelitöitä yhdestä pisteestä Espoon Matinkylästä.

Big room -nimeä kantavaan noin 1 400 neliön tilaan Piispanporttiin on rakennettu työtilat 130 ihmiselle. Sekä useita pieniä ja pari isompaa kokoustilaa.

Länsimetro Oy:n palkkalistoilla olevien 17 ihmisen lisäksi metron rakentamista suunnittelee, johtaa ja valvoo työntekijöitä Swecosta sekä suunnittelutoimistoista. Tämän orkesterin kapellimestarina häärää Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

– Tekijöiden keräämisellä yhteen paikkaan varmistamme entistä paremman ja nopeamman tiedon kulun, Saksi selittää.

Myös päätökset pystytään Saksin mukaan nyt tekemään tarvittaessa nopeastikin, kun kaikki asianosaiset työskentelevät samoissa tiloissa.

Länsimetron ykkösvaiheen rakentamisen ongelmien yhdeksi tärkeäksi syyksi on noussut tiedonkulussa ilmenneet puutteet ja katkokset.

– Tämän (big roomin) luominen on yksi niistä asioista, mitä ykkösvaiheessa ilmenneistä ongelmista olemme oppineet, Saksi arvioi.

Enää asioita ei hoideta kilometrien pituisilla sähköpostiketjuilla, vaan kasvotusten.

Piispanporttiin on varattu työtiloja myös muun muassa niille Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen sekä Espoon kaupungin työntekijöille, jotka ovat mukana länsimetro-projektissa.

Paitsi nopeaan yhteydenpitoon, toiminnan keskittäminen yhteen "esikuntaan" helpottaa Saksin mukaan myös kokousten aikatauluttamista.

– Länsimetron rakentamiseen liittyen meillä on toista sataa isompaa ja pienempää kokousta viikossa, Saksi kuvailee istumalihasten kulutusta.

Big roomin perustamiselle Matinkylään oli myös etäisyyksiin perustuva syy:

– Uuden organisaation päätehtävä on huolehtia metron ykkösvaihe maaliin. Sen jälkeen painopiste siirtyy entistä enemmän länteen eli Matinkylän ja Kivenlahden väliselle alueelle, Saksi muistuttaa.

Metropomo ei edelleenkään sano tarkkaa päivämäärää sille, milloin metrojuna kulkee Ruoholahdesta Matinkylään.

– Tuleva syyskuu näyttää edelleen hyvin todennäköiseltä. Lopullinen päätös aloituspäivästä tehdään elokuun alussa, Saksi linjaa.

Länsimetron jatkeen Matinkylästä Kivenlahteen hintaa tai aikataulua Saksi ei myöskään vielä täsmennä.

– Ne tarkentuvat kun Espoon kaupunki saa kakkosvaiheen hankesuunnitelman päivityksen valmiiksi alkusyksystä.

Käyttäjän Seppo Korkman kuva
Seppo Korkman