Puheenaihe

Täällä tehdään legendaariset Neppis-autot – isien ja poikien rakastama klassikko sai uudet värit

MUOVI Mäntsälässä tehdään leluja moneen lähtöön. Legendaarisella muovikilpurilla on vuosikymmenten pituinen historia.

Pirkko Sagulin kädessään aito ja alkuperäinen neppis-auto.

Aki Hast

Suomessa on yksi kilpa-automerkki ylitse muiden. Se on hiekkaradoilla jo 50. vuotta voittokulkuaan jatkanut Neppis.

Harvempi tietää, että virallista kisa-autoa, Formula-Neppistä, on valmistettu vuodesta 1974 saakka Mäntsälässä Soukkion kylässä.

Neppikset sekä monet muut lelulegendat ovat mäntsäläläistä käsialaa.

Tehdasta pyörittää perheyritys, PS-muovi, jonka puikossa ovat Pirkko Sagulin sekä hänen miehensä Kari Nyrhinen.

PS-muovi tunnettiin ennen nimellä Hot-Toys, joka valmisti kilpureiden lisäksi muun muassa pulkkia, liukureita ja hiekkalapioita. Nykyisin yritys tekee osan tuotteista, neppis mukaan luettuna, alihankintana muoviyhtiö Plastexille.

Saman perheen yritys, PS-lelut, tuo maahan erilaisia kestosuosikkileluja, kuten palloja, polkutraktoreita ja pikkulänkkäreille tuttuja nallipyssyjä.

Neppaus sai alkunsa 1950-luvun tuntumassa. Egma Oy lanseerasi tuohon aikaan 50-luvun kilpa-auton muodoilla varustetun leluauton. Nyrhinen aloitti neppiksen valmistamisen vuonna 1974. Kilpurin design ei siitä ole juurikaan muuttunut.

Neppis matkaa riisinjyvän näköisistä raaka-ainepalasista valmiiksi kilpa-autoksi hujauksessa. Ruiskuvalukone tekaisee auton osat alle puolessa minuutissa. Tämän jälkeen osat matkaavat Vihtiin, jossa ne kootaan lähtövalmiiksi radalle.

Neppiksen runko muodostuu kahdesta osasta. Siihen pujotetaan rosteriakseli, johon naputellaan kiinni renkaat. Lopuksi auto viimeistellään kuljettajalla ja tuulilasilla.

– Runko on joustavampaa muovia, samaa kuin muovipusseissa käytetään, Sagulin kertoo.

Neppiksen tuotanto aloitetaan vuoden alussa riippuen siitä, millainen tilanne varastossa on. Tuotantoaikana kone tuuttaa päivässä osat noin 2000 neppikseen.

– Tiimarin aikoina neppiksiä saatettiin tehdä vuodessa jopa 150 000, hän kertoo.

Uransa huipulla neppis oli 1970- ja 80-luvulla. Sähköautoratojen yleistyessä neppisten suosio lähes romahti, ja lajia pitivät hengissä lähinnä teekkarit. Nyt uudella vuosituhannella neppiksen suosio on jälleen nostanut päätään.

Tehtaalla valmistetaan myös perinteisiä talvilelulegendoja, kuten mäkihyppääjiä ja kelkkailijoita, eli kelkkiksiä. Neppiksen suosio ei ole maailmalla yhtä suuri kuten talvilelujen.

– Kelkkiksiä ja mäkihyppääjiä menee erityisesti Norjaan, hän nauraa.

Tänä vuonna tehtaan uumenista valmistuu Suomi100-neppiksiä, joiden runko on sininen ja renkaat valkoisia. Niitä on tilannut ainakin Finnair.

– Ehkä pitäisi tehdä taas hopean värisiä, kun Bottas ajaa sen värisellä autolla, Sagulin nauraa.

Neppiksen ABC

Hiekkaan rakennetaan noin 15 cm leveä vapaamuotoinen rata.

Neppaus tapahtuu koukistamalla etusormi ja tökkäämällä auto eteenpäin. Kukin neppaa vuorollaan kolme kertaa. Keulan saa kääntää oikeaan suuntaan.

Auton mennessä katolleen, on kyseessä kelli. Auto siirretään paikkaan, josta neppaus on aloitettu.

Auton jäädessä kyljelleen, on kyseessä puolkelli. Auto siirretään puoleenväliin neppiä.

Auton ylittäessä radan reunan kilpailun aikana, on jatkettava siitä, mistä ulosajo tapahtui.

Ensimmäisenä maaliin tullut on voittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu