Älä lankea tähän! Kielivirhe paljastaa uuden Nordea-huijauksen – "Taas yksi aalto liikkeellä"

Nordea varoitti huijausviesteistä viime viikolla. Kuvakaappaus toimitukseen maanantaina tulleesta huijausviestistä.

Kuvakaappaus

Nordean nimissä lähetetään jälleen huijausviestejä. Toimitukseen maanantaina aamulla tulleessa sähköpostiviestissä väitetään, että pankki tekisi päivityksiä kaikkien asiakkaiden tileille.

Viestin mukaan päivitys pitäisi tehdä viipymättä. Mikäli päivitystä ei tekisi, tilin käyttö verkkopankissa voitaisiin viestin mukaan katkaista.

Viestissä on huijausviesteille tyypilliseen tapaan linkki, jonka väitetään vievän verkkopankin päivitykseen. Viestissä on jopa yllättävän vähän kieli- ja kirjoitusvirheitä, mutta esimerkiksi verkkoturvallisuusosasto on kirjoitettu väärin muotoon verkko-turvallisuusosasto.

Tiedottaja Marko Mettenranta Nordean viestinnästä kertoo, että huijausviestejä on liikkeellä lähes koko ajan.

– Nyt on näköjään taas yksi aalto liikkeellä, Mettenranta toteaa.

Nordea varoitti huijausviesteistä ja haittaohjelmista tiedotteessaan viime viikolla. Pankin mukaan huijausviesteissä mainitaan usein päivitys, turvallisuusuhka tai tekninen vika, joka edellyttää toimenpiteitä.

Huijausviestien ja soittojen tavoitteena on saada asiakkaiden pankkitunnukset tai maksukorttitiedot.

– Mikäli saat viestin, jossa sinulta yritetään urkkia pankkitunnuksia tai maksukortin numeroja, sinun kannattaa poistaa viesti. Älä avaa viestissä olevia linkkejä tai liitteitä, Nordea ohjeistaa.

Jos kuitenkin epäilee antaneensa verkkopankkitunnuksia tai maksukorttitietoja huijarille, on syytä ottaa välittömästi yhteyttä pankin asiakaspalveluun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Käyttäjän sirkku.aalto@media.fi kuva

Sirkku Aalto