Puheenaihe

Lidlissä loppuunmyytyä suomalaista palkinto-olutta saa kohta K-kaupoista – "Nyt meistä tulee miljonäärejä!"

Tältä Mosaic Lager näyttää, kun se saapuu kauppojen hyllyille syyskuussa.

Pyynikin Käsityöläispanimo

Alun perin Lidlille valmistettu Pyynikin käsityöläispanimon Mosaic Lager myytiin loppuun sen jälkeen, kun se valittiin elokuun alussa World Beer Awards -kilpailun Seasonal Lager -kategorian voittajaksi.

– Kävi kuten voit arvata. Samana päivänä kun julkaisimme päivityksen Facebookissa, myimme varaston tyhjäksi, panimon olutmestari Tuomas Pere hehkuttaa.

Voittajaolutta on tällä hetkellä turha etsiä Lidleistä, mutta hyvällä tuurilla sitä voi vielä löytää satunnaisista kaupoista muutamia pulloja. Seuraavan kerran olutkuorma lähtee panimolta Keskon keskusvarastolle syyskuun 4. päivä. Osansa saavat syyskuussa myös ravintolat ja muut ruokakaupat. Voittajaolut on siirtynyt pullosta tölkkiin ja saanut myös uuden ulkoasun. Kaiken lisäksi tölkki on lasipulloa ympäristöystävällisempi.

Panimon kannalta voitto ei olisi voinut tulla parempaan paikkaan. Se on tänä vuonna sijoittanut uuteen tuotantolaitokseen, josta puskee lokakuun alussa olutta tarvittaessa jopa 5 000 litraa kahdessa tunnissa ja yli 10 miljoonaa litraa vuodessa.

– Olemme valmiina tekemään olutta jatkuvasti seuraavan vuoden ajan. Varmasti se kuitenkin loppuu alkuhuumassa, Pere sanoo.

Mosaic Lageria kuvaillaan esimerkiksi Tuopin ääressä -blogissa "trooppishedelmäiseksi" ja "kuivaksi keksiksi, jota humalointi täydentää". Toisaalta sen tuoksussa arvioidaan olevan "villasukkaista tunkkaisuutta". Olutmatkailijan blogissa makua kuvaillaan sanoin "sitruksinen, raikas ja jälkimaussa hieman katkeroa". Tuoksussa bloggari havaitsee sitrusta ja sinistä marjaisuutta.

Peren mukaan tuote on osunut harvinaisen hyvin maaliinsa. Suomalaiset ovat lager-kansaa ja voittajaoluessa käytetty Mosaic-humala on tällä hetkellä trendikäs.

Pere arvioi Mosaic Lagerin olevan kuluttajan näkökulmasta helppo. Vuonna 2016 panimo voitti samassa kilpailussaRuby Jazz -oluellaan mietojen ja tummien ale-olueiden kategorian. Tuotteesta ei tullut jättihittiä osittain siksi, että sen maku sopii paremmin olutharrastajalle kuin perjantaiolutkansalle.

Nyt tilanne on eri, ja Pere uskoo voiton olevan hyvä paikka saattaa pienpanimo-oluet koko kansan huulille.

– Kun maistoin Mosaic Lageria ensimmäisen kerran, taisin huudahtaa äijille, että nyt meistä tulee miljonäärejä. Nyt osui tiedätkö kohdalleen, Pere kertoo.

Voiton myötä panimo tähtää entistä voimakkaammin maailmalle. Panimo on aloittanut jo keskustelut laajemmasta levityksestä Lidlin kanssa. Peren toiveissa on myös yhteistyö VR:n ja Finnarin kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu