Puheenaihe

Espoolaisisä koulukyydeistä: "Erityislapsella jopa 43 eri kuljettajaa"

KOULUKYYTI Espoo antoi varoituksen Kajonille vakavista virheistä.

Kuvituskuva.

Arkisto/Inka Töyrylä

Kuljetusyritys Kajon sai tällä viikolla Espoon kaupungilta varoituksen koulukuljetuksissa toistuneiden vakavien virheiden takia.

Kyseisissä tapauksissa kuljettaja jätti jatkuvaa aikuisen läsnäoloa vaativan erityislapsen kyydistä, vaikka paikalla ei ollut vastaanottajaa.

Virheet ovat poikineet jopa rikosilmoituksia heitteillejätöstä, kuten Länsiväylä uutisoi viime viikonvaihteessa (LV 16.-17.9.). Kuljettaja oli jättänyt autistisen pojan yksin parkkipaikalle Lintuvaarassa.

Erityisenä ongelmana on kuljettajien tiuha vaihtuvuus.

– Elokuusta lähtien lapsellamme on ollut 43 eri kuljettajaa, kertoo erityislapsen isä Mika-Erik Walls.

Myös Walls teki syyskuun alussa rikosilmoituksen heitteillejätöstä. Hänen mukaansa Kajon antoi kuljettajalleen varoituksen.

– Saimme lapsellemme vakiokuljettajan vasta kovan väännön jälkeen.

Kuljetusten kilpailutuksessa Espoon olisi Wallsin mielestä pitänyt jättää erityisryhmät uuden aluejakomallin ulkopuolelle.

Mitä sovitaan, siitä on pidettävä kiinni, painottaa Espoon liiketoimintajohtaja Mauri Suuperko.

– Viesti on kyllä mennyt Kajonilla perille ja uskon, että siellä tehdään töitä tämän eteen, Suuperko toteaa.

Hän tietää, että hyvistä kuljettajista on kuljetusyrityksissä pulaa.

– Yrittäjä ottaa aina riskin jättäessään tarjouksensa. Joskus reaalimaailma sitten kohtelee toisin kuin odotetaan.

Espoon logistiikan palvelupäällikkö Pasi Ojaniemi on keskustellut valituksista Kajonin edustajien kanssa.

– Emme halua nähdä enää yhtään vakavaa virhettä ja luotan, että he ymmärsivät sen. He lupasivat tehdä parhaansa.

Ojaniemen mukaan vie oman aikansa syksyllä ennen kuin kuljetusten reitit saadaan vakioitua.

– Koulut ilmoittavat joka viikko aikataulujen muutoksista ja niitä tulee lasten huoltajiltakin.

Kajonin toimitusjohtaja Jari Kujala sanoo keskusteluyhteyden toimivan yrityksen ja Espoon välillä.

– Ymmärrämme kaupungin toimenpiteen, vaikka se ei meistä hyvältä tunnukaan.

Kujalan mukaan kuljetukset ovat kokonaisuudessaan parantuneet, mutta erityislasten kohdalla on ollut liian monta tilannetta, jotka eivät ole menneet hyvin.

– Tilanteista ei voi yksin syyttää kuljettajia, vaan meidän on myös justeerattava sisäisiä käytäntöjämme.

Kujala myös toivoo, että kuljetusyritykset saisivat kouluilta kuljetusaikataulut ajoissa eli ennen kuin kuljetukset alkavat.

– Asioita ei silloin tarvitsisi korjata sitä mukaa kuin niitä tulee eteen.

 

Lue myös: Espoo antoi taksifirmalle varoituksen 

Seitsemän virhettä

Espoon koulukuljetuksista on kirjattu elokuun alusta lähtien seitsemän vakavaa virhettä. Niistä viisi on kertynyt Kajonille, yksi Taxialle ja samoin yksi Javatransille.

Kaupunki on sakottanut Kajonia myös merkittävistä myöhästymisistä.

Jos sopimusrikkomukset jatkuvat, seurauksena voi olla siirtyminen kateostomenettelyyn. Espoo ostaa tällöin palvelut muualta ja laskuttaa ylimääräiset kulut Kajonilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Ekaluokkalaisen koulukyyti puolitoista tuntia, matka pari kilometriä – Espoolaisäiti: "Ei herätä luottamusta"22.8.2017 20.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu