Metron viivästyminen maksaa 500 000 euroa kuukaudessa – Metropomo: "Ilman valituksia metro liikennöisi jo"

Niittykummun metroasema oli länsimetron alkuperäisessä hankesuunnitelmassa vain paikkavarauksena. 2013 valtuusto tuli toisiin ajatuksiin, ja päätti että asema rakennetaan samaan aikaan muiden asemien kanssa. Rakentaminen maksoi 30 miljoonaa euroa.

Päivi Tuovinen/Arkisto

Korvausilman kierrättämiseksi länsimetroon jouduttiin rakentamaan huomattavasti hankesuunnitelmassa arvioitua suuremmat putkistot.

Päivi Tuovinen /Arkisto

Länsimetro Alkuperäinen hinta-arvio meni pahasti pieleen. Viivästys, tulvat, esteettömyys ja lisäneliöt nostivat hintaa.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen lopullinen hinta saattaa jäädä piirun verran alle arvioidun 1 186 miljoonan euron.

– Loppuhinta-arviossa on huomioitu 32 miljoonaa euroa hankevarausta. Tällä hetkellä tuosta hankevarausrahasta on käytetty vasta muutama miljoona, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi laskee.

Kaikki riippuu kuitenkin siitä, milloin metroliikenne käynnistyy. Tai tarkasti sanoen siitä, milloin Länsimetro Oy saa luovutettua koko vuodesta 2009 rakennetun luomuksensa Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL). Jokainen kuukausi lykkäystä luovutuksessa on maksanut Länsimetro Oy:lle noin puoli miljoonaa euroa ylimääräistä.

Hankevarausraha otetiin budjettiin viime syksynä metroliikenteen viivästymiskulujen sekä muun muassa vireillä olleiden oikeudenkäyntikulujen ja mahdollisten vahingonkorvausten kattamiseen.

– Nyt riidat on ratkaistu käräjäoikeudessa, ja vastapuoli tuomittiin molemmissa tapauksissa maksamaan osan tai kokonaan Länsimetro Oy:n oikeudenkäyntikuluja.

Rakentamiskustannusten pompahtamista hankesuunnitelmasta sadoilla miljoonilla euroilla on kauhisteltu pitkään.

– Alun alkaen länsimetron ensimmäisen vaiheen hinta arvioitiin aivan liian alhaiseksi, Saksi tiivistää.

Hän luettelee pitkän liudan syitä kustannusylityksiin: Pelkästään metron tekniset järjestelmät ovat vaatineet 50 prosenttia arvioitua enemmän tilaa.

– Hankesuunnitelmassa metroasemille oli määritetty vain yksi esteetön sisäänkäynti. Nyt niitä tulee kaksi.

Lauttasaaren ja Koivusaaren asemille jouduttiin rakentamaan vinohissit, lisähintaa kahdeksan miljoonaa euroa.

Kallioperäkin teki temppunsa. Muun muassa Keilaniemen metroasema jouduttiin varmistustoimena holvaamaan kokonaan betonilla.

– Veden tulviminen Rautatietorin metrotunneliin 2009 aiheutti sekin lisätöitä ja -kustannuksia: Länsimetron liikennöinnin kannalta elintärkeät laitteet nostettiin kaikilla asemilla laiturien alta niiden päihin.

Hankesuunnitelma ei sisältänyt lainkaan Niittykummun metroaseman rakentamista.

Ilmanvaihtojärjestelmille piti louhia tuplasti suunniteltua suuremmat tilat.

–Metro on pyritty myös sopeuttamaan muuhun kehittyvään kaupunkirakenteeseen. Asemien sisäänkäynnit ovat kauppakeskusten yhteydessä rakennettu mahdollisimman käyttäjäystävällisiksi. Se on maksanut enemmän.

Valitusten takia siirtynyt rakentaminen on sekin niellyt ylimääräisiä euroja. Ja aikaa.

– Metro liikennöisi jo, jos töihin olisi päästy suunniteltuun aikaan, Saksi arvioi.

Käyttäjän Seppo Korkman kuva
Seppo Korkman