Länsimetron jatke: Valmistuminen siirtyy ja hintalappu nousemassa yli miljardiin

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksin mukaan Matinkylä-Kivenlahti osuuden tunnelit ovat läpikäveltävässä kunnossa tämän vuoden loppuun mennessä. Metrojunia hän lupaa tunneleihin aikaisintaan vuonna 2022.

Päivi Tuovinen

METRO Länsimetron kakkosvaiheenkin hinta kivunnee yli miljardin euron. Urakoiden kilpailutus käyntiin joulukuussa.

Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu liikennöitävään kuntoon aikaisintaan vuonna 2022.

– Aikataulu riippuu kuitenkin paljon vielä Espoon kaupungilla päivitettävänä olevasta jatkorakentamisen hankesuunnitelmasta, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi painottaa.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen karvaiden kokemusten ja saatujen oppien perusteella vuosi 2022 on Saksin mukaan kaikissa tapauksissa aikaisin mahdollinen valmistumisvuosi.

– Pelkästään käyttöönoton valmisteluun on varattava aikaa vuodesta puoleentoista.

Jos vuonna 2012 tehtyä hankesuunnitelmaa rukataan paljon, vaikuttaa se mahdollisesti rakentamisaikatauluun. Mutta ei ainakaan nopeuttavasti.

Kakkosvaiheen hintalappukin roikkuu vielä tiukasti ilmassa.

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä on lehtihaastattelussa arvioinut, että länsimetron kakkosvaiheen hinta saattaa nousta 38 prosenttia hankesuunnitelmassa aikanaan arvioidusta 801 miljoonasta eurosta.

Jos näin käy, maksaa 14 tunnelikilometriä, viisi metroasemaa ja huoltovarikon sisältävä Matinkylä-Kivenlahti osuus vähintään 1,1 miljardia euroa. Ykkösvaiheen hintalappu on 1 186 miljoonaa euroa.

Päivitetty hankesuunnitelma on tulossa Espoossa poliittiseen käsittelyyn teknisen toimen johtajan Olli Isotalon mukaan viimeistään tammikuussa.

Metrojohtaja komppaa Mäkelän arviota.

– Se perustuu meidän antamiimme laskelmiin ykkösvaiheelle toteutetun metron kustannuksista ja laajuuksista.

Uusien asemien rakentaminen ulkoisesti nykyisiä vaatimattomammiksi ei Saksin mukaan loppuhinnassa paljoa paina.

– ”Karvalakkimallin ” asema maksaisi ehkä 2,5 miljoonaa euroa vähemmän kuin nykyisten länsimetron asemien tasoinen.

Länsimetro Oy:ssä valmistaudutaan jo loppuvuoden aikana ensimmäisiin urakkakilpailutuksiin.

– Ratalinjaa koskeva noin 70 miljoonan urakkatarjouspyyntö lähtee joulukuussa. Ensi vuoden alussa lähtevät kuukausittain tarjouspyynnöt kustakin asemasta.

Yhden aseman rakentaminen tulee maksamaan alustavien laskelmien mukaan 60–70 miljoonaa euroa.

– Varikon rakentaminen maksaa hieman vähemmän.

Länsimetro Oy:n Matinkylän Big roomissa työskentelee tällä hetkellä noin sata asiantuntijaa.

– Lähestulkoon kaikki keskittyvät jo jatkon rakentamiseen.

Yksi merkkipaalu Matinkylä-Kivenlahti -metrolinjalla saavutetaan joulukuun aikana.

– Silloin uuden linjan tunnelit saadaan läpikäveltäviksi.

Miljardiomaisuus

Länsimetro Oy omistaa länsimetron rakennetut ja rakennettavat tunnelit, asemat ja radat.

Miljardiomaisuuden ylläpitoa vahvistetaan palkkaamalla yhtiöön loppiaisen jälkeen tekninen isännöitsijä.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen käyttökustannukset ovat noin 22 miljoonaa euroa vuodessa. Summassa ei ole mukana lainanlyhennyksiä eikä korkoja.

Kakkosvaiheen rakentamisesta Espoo maksaa 70 prosenttia ja valtio loput.

Rakentaminen tehdään lainarahalla, jonka takaisinmaksuaika on 30 vuotta. Lainakorko on nyt alle 1,5 prosenttia vuodessa.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Jopa 156 000 korkkasi länsimetron avajaispäivänä – tässä suosituimmat asematKuulutko länsimetron voittajiin vai häviäjiin? – Osalla matka-aika pitenee huomattavasti, osalla lyheneeMetron viivästyminen maksaa 500 000 euroa kuukaudessa – Metropomo: "Ilman valituksia metro liikennöisi jo"