Palkittu positiivinen CV kehitettiin Espoon kouluissa – ansioluetteloon tallentuu lapsen vahvuuksia päiväkodista alkaen

Matinlahden koulun 6A:n Minna Hokkanen ja Sofia Jäntti tarkastelevat opettaja Kaisa Vuorisen kanssa luokan oppilaiden itsestään tekemiä ansioluetteloita.

Klaus Nurmi

Positiivinen CV -hankkeen aikana kuudesluokkalaiset Dana Makarevitch ja Lassi Vanhakartano ovat löytäneet itsestään uusia puolia.

Klaus Nurmi

Matinlahden 6A:n oppilaat ovat olleet neljänneltä luokalta asti mukana Positiivinen CV -hankkeessa. Etualalla opettaja Hanna Rantala, taustalla erityisopettaja Kaisa Vuorinen.

Klaus Nurmi

Positiivinen CV kokoaa yhteen oppilaan vahvuuksia ja muita tärkeitä asioita.

Klaus Nurmi

KOULU Perinteisen arvioinnin lisäksi kerrotaan siitä, missä lapset ja nuoret oikeasti ovat hyviä.

Espoon kouluissa kolmen vuoden aikana kehitetyn positiivisen kasvatuksen avulla lapset harjaantuvat näkemään omia ja toistensa vahvuuksia.

Ydin on lasten laaja-alainen ansioluettelo eli Positiivinen CV, jonka Sitra juuri palkitsi puolella miljoonalla eurolla.

– Rahalla palkkaamme tiimiimme teknologiajohtajan ja kaupallisen johtajan. Tarkoitus on siirtää Positiivinen CV digitaaliselle alustalle ja levittää sitä Suomen lisäksi ulkomaillekin, kertoo erityisluokanopettaja Kaisa Vuorinen.

Ansioluetteloon tallentuu näyttöjä lapsen taidoista päiväkodista alkaen kouluissa, kotona, harrastuksissa ja kaveripiirissä. Se voi näyttää suuntaviivoja esimerkiksi tulevaan opiskeluun.

Perinteinen kouluarviointi ei Vuorisen mukaan kerro tarpeeksi siitä, missä lapset ja nuoret oikeasti ovat hyviä.

– Oppiminen ei tapahdu vain luokassa, vaan joka paikassa. Siksi nostamme esiin myös vapaa-ajan.

Matinlahden koulun 6A-luokan oppilaat ovat muun muassa lähettäneet Vuoriselle kännykuvia tärkeimmistä vapaa-ajan henkilöistään ja tavaroistaan.

Vahvuuksiensa lisäksi oppilaat kirjaavat ylös piirteitä, joita haluavat kehittää.

– Haluan kehittää sinnikkyyttä ja itsesäätelykykyä, kertoo Dana Makarevitch.

Makarevitch on myös löytänyt itsestään uusia puolia, kuten rohkeutta.

Luokkatoveri Lassi Vanhakartano nostaa esiin hyvän tekemisen ja toisten auttamisen.

– Ystävällisyys on tullut kovasti kärkeen, Vanhakartano sanoo.

Huipentuma oli tänä syksynä, kun 6A:n oppilaat suunnittelivat ja pitivät itsenäisesti oppitunteja alaluokille.

– Se oli parasta, Makarevitch ja Vanhakartano iloitsevat.

Vuorinen huomauttaa, että oppilaiden näki oikein kasvavan, kun heille annettiin tilaa ja vastuuta.

Kouluun hankittujen kehysten äärellä sai kehua, kiittää ja kannustaa kavereita.

Matinlahden koulun opettaja Hanna Rantala toteaa, että myönteiseen palautteeseen riittää usein pelkkä katse tai taputus olalle.

– Vaikutuksen lapseen näkee heti.

Positiivinen CV -hanke on Rantalan mukaan vaikuttanut koulutyöhön etenkin niin, että vahvuudet ja kannustamiset on opittu sanallistamaan.

– Se näkyy selvästi ilmapiirissä. Kysehän ei ole valtavista muutoksista, vaan etenemisestä pienin askelin.

Käyttäjän Klaus Nurmi kuva
Klaus Nurmi