Puheenaihe

Raiteet vähentävät autoilua vain vähän – länsimetron vaikutus selviää liityntäliikenteen myötä

LIIKENNE HSL teki ennen–jälkeen -selvityksen kehäradasta ja samanlainen on työn alla myös länsimetrosta.

Isojen väylien liikennettä seurataan jatkuvasti automaattisilla mittauspisteillä. Arkistokuva.

Arkisto/ Arja-Riikka Nikkilä

Raiteiden lisääminen ei välttämättä vaikuta paljoakaan ajoneuvojen määriin isoilla väylillä.

Etenkin Espoossa seurataan mielenkiinnolla, miten marraskuussa aloittaneen länsimetron käyttö heijastuu Länsiväylän moottoritien liikenteeseen.

Kaksi ja puoli vuotta sitten aloittaneen kehäradan vaikutusta on jo tutkittu muun muassa Hämeenlinnanväylällä ja Tuusulanväylällä.

Pitkän matkan liikenteen sekoittuminen paikallisiin ajoihin vaikeuttaa kuitenkin arviointia.

– Väylien mittauspisteistä ei löytynyt selkeää kehäradan vaikutusta, sanoo Helsingin seudun liikenteen (HSL) erikoistutkija Pekka Räty.

HSL julkaisi tänä vuonna selvityksen kehäradan liikenteellisistä vaikutuksista. Rädyn mukaan havaittavia muutoksia ei löydy myöskään Kehä III:n liikenteestä.

– Siellä on paljon säteittäistä liikennettä eli Kehä III:lla ajetaan hetki ja sitten vaihdetaan toiselle väylälle.

Kehäradan kanssa samaan aikaan kesällä 2015 otettiin käyttöön runkobussilinja 560 ja Vantaan uudistettu linjasto. HSL tekee selvitykset muutosten vaikutuksista niin sanotulla ennen–jälkeen -tutkimuksella.

– Myös länsimetron vaikutusta seurataan samalla tavalla. Haastattelututkimus tehdään ensi keväänä, Räty selvittää.

Länsimetroa koskeva ennen-osuus ehdittiin tehdä jo keväällä 2016, koska metron piti nytkähtää Espooseen saman vuoden elokuussa.

– Ennen-vaihe on meillä valmiina odottamassa, mutta emme ole vielä raportoineet siitä. Sehän ei ole kiinnostava ennen kuin koko selvitys valmistuu.

Liikennettä laskevat mittarit raksuttavat isoilla teillä, myös Länsiväylällä, koko ajan. Länsimetron aloituksen jälkeen autojen määrä on laskenut hieman Hanasaaren kohdalla ja hieman noussut Espoonlahdessa.

– Mittausaika on vielä lyhyt, joten on vaikea sanoa, onko muutos pysyvä, toteaa Espoon liikennetutkija Risto Tetri.

Hän muistuttaa, että länsimetron todellisia vaikutuksia alkaa näkyä vasta tänään keskiviikkona käynnistyneen liityntäliikenteen myötä. Laskennan tuloksia on odotettavissa runsaan puolen vuoden kuluttua.

Henkilöautoille varatut liityntäliikenteen pysäköintipaikat on sen sijaan löydetty.

– Pysäköintipaikoista noin kolmannes on jo ollut käytössä. Se on hyvä määrä ja lupaava alku, Tetri sanoo.

Raiteiden rakentaminen merkitsee myös maankäytön tehostumista, muistuttaa HSL:n ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori.

– Asukkaita tulee raiteiden varrelle paljon lisää ja liikenteenkin volyymi kasvaa. Jakauma voi suosia joukkoliikennettä, mutta yhtä lailla autoilun kasvu jatkuu, Vihervuori sanoo.

Kiskoja pitkin

Kesäkuussa 2015 aloittanut kehärata on poikittainen, 18 kilometriä pitkä raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa.

Kehäradan junat liikennöivät päivällä kymmenen minuutin välein.

Länsimetro aloitti liikennöinnin viime marraskuussa. Ruoholahdesta Matinkylään ulottuva linja on 14 kilometriä pitkä.

Metron vuoroväli on ruuhka-aikaan viisi minuuttia, muulloin 7,5 tai 10 minuuttia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Espoon joukkoliikenteen suuri päivä sujuu hyvin, uskoo HSL – "Olemme valmistautuneet omalta osaltamme"30.12.2017 07.00
Länsimetron vaikutus yksityisautoiluun selvitettiin: Vain 30 autoa vähemmän aamuruuhkassa8.9.2017 06.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu