Metrokiukku laajenee yhä Espoossa – "Kaikki junat kulkemaan Matinkylään ja suoria bussiyhteyksiä heti takaisin"

Länsimetron pääteasema Espoon Matinkylässä ruuhkautui pahasti tiistaina ja maanantaina. Arkistokuva.

Lukijan kuva

Vaatimukset metron liityntäliikenteessä ja liian harvoissa vuoroväleissä ilmenneiden ongelmien ratkaisemiseksi lisääntyvät nopeasti Espoossa.

Eilen tiistaina konsernijaostoa johtava kansanedustaja Maria Guzenina (sd.) vaati HSL:ää palauttamaan osan suorista bussilinjoista Espoosta Helsingin Kamppiin välittömästi. Myös kaupunginvaltuuston kolmas varapuheenjohtaja ja demarien valtuustoryhmää johtava Markku Sistonen on samalla kannalla.

– Tiistain asetinlaiteviasta johtunut kaaos metroasemilla osoitti, että Etelä-Espoon joukkoliikenne halvaantuu täysin kun metroliikenteessä ilmenee laitevikoja. Näin ei voi jatkua, Sistonen jyrähtää.

Hän aikookin jättää seuraavassa valtuuston kokouksessa aloitteen, jossa vaaditaan neuvottelujen käynnistämistä välittömästi, jotta osa suorista bussiyhteyksistä Helsinkiin palautettaisiin.

– On olemassa hyvin suuri vaara, että ajatus ihmisten siirtymisestä joukkoliikenteen käyttäjiksi nykyisten ongelmien takia romuttuu täysin.

Sistonen pelkää, että yhä useampi espoolainen siirtyy käyttämään omaa autoa ja täyttämään ennestään ruuhkaista Länsiväylää.

Jo maanantaina paljastui, että metron pääteasemalta Matinkylästä lähtevät junat ruuhkautuvat etenkin aamuisin. Pahimpaan ruuhka-aikaan junaa odottaneet matkustajat eivät kaikki mahtuneet vaunuihin, vaan joutuivat odottamaan seuraavaa junaa.

Keskiviikkona metro- ja liityntäliikenteen ongelmista ärähtivät myös Espoon vihreät.

Kannanotossaan puolue kritisoi HSL:ää, joka ei sen mielestä ole riittävästi varautunut poikkeusliikenteen järjestämiseen metron vikaantuessa.

Vihreät vaativat ongelmiin puuttumista viipymättä.

– Kaikki metrot on syytä ohjata ruuhka-aikaan Matinkylään heti kun riittävä kalusto saadaan hankittua ja kuljettajamäärä koulutettua. Tällä hetkellä ruuhkassa kapasiteetti on tiukalla Matinkylä-Tapiola välillä. Kokonaismatka-ajatkin lyhenevät, jos Matinkylän linjan liikennöintitiheys kaksinkertaistuu ja terminaalin ruuhkautuminen helpottuu, painottaa kaupunginhallituksen konsernijaoston jäsen ja valtuutettu Tiina Pursula.

Vihreiden valtuustoryhmää johtava Inka Hopsu huomauttaa, että on selvää, että suoria linjoja ruuhka-aikana Kamppiin tarvitaan välittömänä korjausliikkeenä siirtymäajalle.

– Näin voitaisiin kohtuullistaa matka-aikoja erityisesti Espoonlahden ja Finnoontien suunnista (entisten linjojen 143-165 alueilta) sekä keventää Matinkylän terminaalin kuormaa, Hopsu lisää.

Espoon konsernijaosto kokoontuu seuraavan kerran 22. tammikuuta.

– Silloin on ehdottomasti tehtävä päätöksiä ongelmien nopeaksi ratkaisemiseksi, Pursula vaatii.

Julkilausumassaan vihreät vaativat, että HSL reagoi nopeasti heille toimitettuun listaan ongelmakohdista.

–  Ongelmallisia ovat muun muassa. Meilahteen heikentyneet yhteydet, Latokasken ja Olarin välisen yhteyden katkeaminen sekä Iivisniemen heikentyneet yhteydet Espoonlahden ja Espoon keskuksen suuntiin linjan 46 lakkautuksen myötä, vihreät luettelevat.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Metrokiukku kasvaa Espoossa – poliitikko vaatii jo bussiyhteyksien palauttamistaKuvat: Länsimetrossa totaalinen ruuhka – "Ihan sumpussa ollaan, seisomapaikka heti lähtöasemalta""Missä se Tapiolan metroasema oikein on?"Tämä ongelma aiheutti metron pysähtymisen tänäänNyt yksi ongelmista poistui – Matinkylän liukuportaiden kulkusuunta vaihdettiinMatinkylän metroaseman rullaportaat ruuhkautuivat jälleen – Nyt löytyi uusi syy: Väärinpäin kulkevat liukuportaat