HSL myöntää: länsimetron matkustajia arvioitua enemmän – "Laskelmat tehtiin vuosia vanhoilla asukasmäärillä"

Espoon rakennusbuumi yllätti metron suunnittelijat, toteaa HSL:n osastopäällikkö Tero Anttila.

Klaus Nurmi

JOUKKOLIIKENNE Matkustajien määrä arvioitiin vanhoilla tiedoilla.

Liityntäliikenteen käynnistyttyä matkustajien määrä länsimetrossa nousi niin suureksi, että se yllätti Helsingin seudun liikenteen HSL:n.

Matinkylän bussiterminaali otettiin käyttöön viime viikolla. Loppiaisen jälkeen metron liityntäliikenne käynnistyi toden teolla ja edessä oli heti ruuhkautumisia ja teknisiä ongelmia.

– Joulun alla arvioimme metron matkustajamääräksi arkisin noin 60 000, mutta se nousikin 75 000:een. Se on huima luku, sanoo HSL:n osastopäällikkö Tero Anttila.

Yllätys oli sekin, että matkustajapaine kohdistui nimenomaan Matinkylään.

– Oletimme matkustajia kertyvän enemmän Tapiolan itäpuolelle, Tapiolan ja Helsingin välille, Anttila toteaa.

Tämä oletus on yksi syy siihen, miksi puolet länsimetron linjoista päättyy Tapiolaan.

Tällä haavaa Tapiola ei kovin houkuta matkustajia, koska liityntäbussien terminaali valmistuu vasta ensi vuonna.

Matinkylään asti menevien metrovuorojen lisääminen riippuu Anttilan mukaan kääntöraiteen kapasiteetista, liikenteen ohjauksesta ja varoajoista.

– Jos vuorot viritetään tiukalle, junien väliin on jäätävä riittävästi puskuria.

Miksi matkustajamääriä ei osattu arvioida paremmin?

Ennakointi laahasi perässä, Anttila myöntää.

– Laskelmat tehtiin viime vuosikymmenellä, jolloin ei vielä tiedetty eteläisen Espoon epätavallisen voimakkaasta rakennusbuumista tällä vuosikymmenellä.

Vaikutusta on myös niin sanotulla raidetekijällä.

– Raskas raideliikenne vetää enemmän myös sellaisia matkustajia, jotka eivät ole aikaisemmin käyttäneet busseja, selvittää Anttila.

Matka-aikojen venyminen, ruuhkat vaunuissa ja liukuportaisiin jonottaminen ärsyttävät monia espoolaisia, jotka menettivät suorat bussiyhteydet Helsinkiin.

Ongelmien korjaamista vaativat Espoon poliittiset ryhmätkin, etunenässä kokoomus, demarit ja vihreät.

Anttila muistuttaa, että suorien linjojen palauttaminen vie useita kuukausia, koska liikennöitsijät pitää kilpailuttaa ja bussitkin on hankittava.

– Pienempiä korjauksia on työn alla. Katsotaan niiden jälkeen, tarvitaanko isompia toimenpiteitä.

Torstaina aamulla Anttila tarkkaili itse tilannetta metromatkalla Tapiolaan ja Matinkylään. Hänestä ruuhkautuminen oli vähäistä.

– Ensimmäinen metro, jossa oli selvästi seisomakuorma, lähti kello 8.04. Sekin oli junan alkupäässä, loppupäässä oli väljää.

Matinkylän liukuportaiden yläpää ruuhkautui hetkeksi ennen puolta yhdeksää.

Eri konsteja

Espoo keskustelee HSL:n kanssa koko ajan metroliikenteen ongelmista, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo.

Isotalon mukaan Espoo esittää toiveita ja vaatimuksia ja edellyttää ongelmien ratkaisemista sekä esittää itsekin eri vaihtoehtoja.

Muitakin konsteja tutkitaan kuin suorien bussilinjojen palauttamista.

Suuri matkustajamäärä yllätti Isotalonkin, joka haluaa kuitenkin metron palvelutason käyttäjiä tyydyttävälle tasolle.

Koska metron jatke ei ole vielä valmis, matkustajia kootaan isolta alueelta, mikä ruuhkauttaa Matinkylän asemaa, Isotalo huomauttaa.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Karttapalvelu osoittaa: Länsimetro "varastaa" aikaa kymmeniltä tuhansilta – matka Helsinkiin pidentyi jopa aseman vieressä asuvillaMetroon jälleen aamulla jälleen tekninen vika – "Muutaman minuutin myöhästymisiä"Kokoomuspomokin ärähtää: metro ei saa venyttää matka-aikaa kymmentä minuuttia enempääMetrokiukku laajenee yhä Espoossa – "Kaikki junat kulkemaan Matinkylään ja suoria bussiyhteyksiä heti takaisin""Missä se Tapiolan metroasema oikein on?"Tämä ongelma aiheutti metron pysähtymisen tänäänMetroliikenteessa laaja ongelma aamulla – nyt junat kulkevatLiikenne saa pian uuden supersolmukohdan –  Metro käynnistää Matinkylässä 1 600 bussivuoron päivittäisen rumban