Puheenaihe

Joukkoliikenteen uudet vyöhykerajat sapettavat Espoosssa – uuden hinnoittelun käyttöönotto voi siirtyä

JOUKKOLIIKENNE Vyöhykemalli halventaa työmatkaa Matinkylästä Helsinkiin. Rajojen rukkaus siirtyy ensi vuosikymmenelle.

Karttaan merkitty tulevat joukkoliikenteen maksuvyöhykkeet HSL-alueella. Espoolaiset haluaisivat venyttää B-vyöhykkeen rajaa lännessä ainakin Kehä III saakka.

Petri Niskanen

Espoolaiset ja kirkkonummelaiset ehtivät huoahtaa vain tovin liityntäliikenteen aiheuttamasta hämmennyksestä joukkoliikenteessä. Aikaisintaan heinäkuussa koko Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueella käynnistyy seuraava jättiuudistus: kuntarajoihin perustuneen lippuhinnoittelun muuttaminen vyöhykkeisiin perustuvaksi.

– Vyöhykemaksujen käyttöönoton tarkka aikataulu ei ole varmistunut. Ennen kuin uusi malli voidaan käynnistää, on meidän saatava päätökseen mittava informaatio- ja lippujärjestelmän uudistus, jota on toteutettu jo pitkään. HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink huomauttaa.

Suurin muutos on vielä edessä: HSL-alueella kaikki matkakortit on uudistettava ennen vyöhykemalliin siirtymistä. Vaihtoon menee noin miljoona korttia.

HSL:n on viimeistään maaliskuussa tiedettävä, saadaanko informaatiojärjestelmän suuruudistus valmiiksi, mikäli vyöhykemalli aiotaan ottaa käyttöön heinäkuussa.

– On mahdollista, että maksu-uudistusta joudutaan lykkäämään syksyyn.

Espoossa on vaadittu jo ennakkoon vyöhykerajojen rukkaamista. Asukkaat kokevat joutuvansa epätasa-arvoiseen asemaan, kun tulevat vyöhykerajan jakavat kaupunkilaiset kahteen kastiin.

Tulevaisuudessa lännessä Matinkylään saakka ulottuvalta B-vyöhykkeeltä pääsee Helsinkiin hieman nykyisen sisäisen lipun hintaa korkeammalla maksulla. B-vyöhykkeen rajan takana, kuten Espoon keskuksessa ja Kivenlahden suuralueella, asuvat joutuvat pulittamaan matkastaan Helsinkiin selvästi suolaisemman hinnan, joka vastaa suuruusluokaltaan nykyistä seutulipun taksaa.

Uusien vyöhykelippujen hinnoista päättää HSL:n hallitus todennäköisesti helmikuussa, hallituksen espoolainen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell (vihr.) ennakoi.

Flink kertoo, että hintojen valmistelussa on lähdetty siitä, että tulevan BA-vyöhykkeen ja BC-vyöhykkeen lippujen hinnat ovat samat.

Matinkylästä Kivenlahteen matkaava maksaisi siis saman verran työmatkastaan kuin naapurinsa Matinkylästä Helsinkiin matkustava.

Hertell arvioi, ettei päätettyjä vyöhykerajoja lähdetä tässä vaiheessa muuttamaan.

– HSL ja Espoo päättivät osaltaan jo 2012, että vyöhykerajoja tarkastellaan uudestaan sitten, kun länsimetron kakkosvaihe on valmis.

Tämän hetkisten tietojen mukaan länsimetro liikennöi Kivenlahteen asti aikaisintaan vuonna 2022.

Espoolaisten uudistukseen kohdistuvan ärtymyksen Hertell sanoo ymmärtävänsä.

– Kun vyöhykerajoihin perustuvasta liikennöinnistä on vähän kokemusta ja kustannusvaikutukset selvitettyä, on Espoon uudistettava HSL:lle esitys siitä, että vyöhykerajoja muutetaan viimeistään silloin, kun metron jatke valmistuu.

Vaatimuksia koko Espoon saamisesta B-vyöhykkeen sisään Hertell pitää epärealistisina.

– Kehä III on luonnollinen raja kun vyöhykkeitä lähdetään muuttamaan.

Sekä Hertell että Flink painottavat, että uudistus merkitsee suurelle osalle espoolaisia lipun hintojen reilua alenemista.

– Nykyisen seutulipun sijaan hyvin monet selviävät tulevaisuudessa halvemmalla BA tai BC-vyöhykkeen lipulla, Flink muistuttaa.

Hertellin mukaan tulevalla B-vyöhykkeellä asuu 58 prosenttia espoolaisista, joiden matkat Helsinkiin, ja toisaalta länteen, Kirkkonummen rajalle asti, halpenevat.

Lisää aiheesta

HSL myöntää: länsimetron matkustajia arvioitua enemmän – "Laskelmat tehtiin vuosia vanhoilla asukasmäärillä"12.1.2018 07.00
Kehä III:n ulkopuolella kytee bussikapina – "Asukkaiden arkea yritetään muuttaa suunnittelupöydällä"28.12.2017 06.45
"Epäoikeudenmukaista" – Espoo nostaa taas kapinalippua joukkoliikenteen vyöhykerajoja vastaan28.8.2017 19.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu