Puheenaihe

"Matka-ajan kasvu yli 10 minuutilla kohtuutonta" – Espoo esitti tiukan vaatimuslistan metro- ja liityntäliikenteen parantamisesta

HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila joutui tänään kuuntelemaan korvat punaisia konsernijaoston ripitystä metro- ja liityntäliikenteen ongelmien hitaasta hoidosta.

Klaus Nurmi

Espoon kaupunginhallituksen alaisen konsernijaoston mielestä yli 10 minuuttia kasvanut työmatkaliikenteen kokonaismatka-aika on kohtuuton.

Konsernijaosto jätti HSL:lle maanantaina pitkän listan korjausvaatimuksia koskien länsimetron liikennöintiä ja liityntäliikenteessä ilmenneitä ongelmia.

– Nyt ei ratkaisuehdotuksissa puhutaan viikoista tai kuukausista, vaan päivistä, linjaa konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd.) jaoston yksimielistä näkemystä.

Konsernijaosto vaatii, että ruuhka-aikoina kaikki metrojunat liikennöisivät Matinkylään saakka, jolloin junien vuoroväli ruuhkaisella Matinkylän metroasemalla olisi 2,5 minuuttia.

– Myös osa suorista bussilinjoista Kamppiin on palautettava. Erityisesti tämä koskee Länsi-Espoon yhteyksiä Helsinkiin siihen saakka kun metrojatke Kivenlahteen saadaan valmiiksi, Guzenina linjaa.

Konsernijaosto jätti HSL:lle pitkän listan korjauskohteista liityntäliikenteessä.

Lista on perusteellinen: Kohtuuttomasti kasvaneita matka-aikoja on rukattava. Kkokonaismatka-aika kasvanut yli 10 minuuttia koskien mm. alueita Haukilahti-Westend, Soukka, Suvisaaristo, Espoonlahti, Laurinlahti, Kivenlahti, Saunalahti, Tillinmäki, Nöykkiö, Kattilalaakso, Latokaski, Eestinkallio, Pisa, Suna, Kaupunginkallio.

Korjausliikkeitä vaaditaan myös myöhäisliikennöinnin toimivuuteen, huonosti toimiviin vaihtoihin ja katkenneisiin tai merkittävästi hankaloituneisiin yhteyksiin..

Liikennöintiin vaaditaan myös parempaa luotettavuutta. Ratkaisuja edellytetään lisäksi sisäisten ja poikittaisliikenteen ongelmiin kuten kohtuuttomiin matka-aikoihin.

Konsernijaoston mukaan kertalipun voimassaoloaika: 1 tunti 20 minuuttia ei enää riitä yhteen matkakokonaisuuteen monilla yhteyksillä.

Sapiskaa saavat myös poikkeusliikenteen tiedotusjärjestelyt ja vasteaika poikkeusliikenteen käynnistämisessä sekä reittioppaan puutteet.

– Nyt on HSL:n osoitettava, että alkuperäisen ajatuksensa mukaan se on luotu palvelemaan joukkoliikenteen käyttäjiä eikä päinvastoin, Guzenina jyrähtää.

Konsernijaoston mielestä HSL on tähän saakka suhtautunut espoolaisilta saamaansa runsaaseen asiakaspalautteeseen nihkeästi ja jopa ylimielisesti.

– Nyt Espoon kaupunki on näyttänytt heille (HSL) kaapin paikan.

Kaupunginhallitus käsittelee liityntäliikenteen aiheuttamia ongelmia ensi maanantaina 29.1. Odotan, että HSL kykenee tuomaan omia ratkaisuehdotuksiaan listattuihin ongelmiin jo tuohon kokoukseen, Guzenina linjaa tiukkaa aikataulua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

HSL: "Metron liityntäliikenne toiminut suunnitelmien mukaan" – Bussivuoroihin tulee pieniä viilauksia19.1.2018 13.02
HSL:n laskelmat menivät poskelleen: metromatkustajia onkin selvästi arvioitua vähemmän18.1.2018 15.17
Espoon ykköspoliitikolta rajua metrokritiikkiä: "Reagointiherkkyys ollut todella pettymys" – Korjauksia tehtävä viikoissa16.1.2018 10.07

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu