Puheenaihe

Koodaus ja kiinan kieli eivät takaa työpaikkaa

KOULUTUS Oppiminen pitää nähdä uudella tavalla.

Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen puhui viime torstaina Porvoossa tulevaisuuden koulutusta ja oppimisen haasteita käsittelevässä teemaillassa.

Juha Perämäki

Tänä päivänä voisi tuntua loogiselta, että jos lapsi tai nuori osaa kiinaa ja koodausta, tulevaisuuden työmarkkinoilla pärjää. Tämä ei kuitenkaan enää välttämättä vuonna 2030 riitä, muistuttaa Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Oppiminen digiaikaan -teemaillassa Porvoossa puhunut Heinonen totesi, että muutos on niin nopeaa, että tänä päivänä peruskoulunsa aloittavista 65 prosenttia tulee työllistymään sellaisiin ammatteihin joita ei enää tulevaisuudessa ole.

– Koodaus ja kiinan kieli, kuulostaa loogiselta, eikö? Mutta jos katsotaan mitä tekoälyn kehityksen osalta tapahtuu, niin koodaamisen osalta ollaan jo nyt kehittämässä softaa joka kirjoittaa softaa. Ja kun tiedetään, että puheen tunnistaminen ja erilaiset kääntämispalvelut ovat voimakkaan kehityksen kohde, kiinan kieli ei sekään ole ihan varma valinta. Tämä osoittaa miten haastavien kysymysten äärellä ollaan.

Heinonen korosti, että oppimisen kokonaisuus pitää nähdä aivan uudella tavalla. Tarvitaan olemassa olevien koulutusmuotojen kehittämistä ja uutta ajattelua.

– Jos työ ja työntekijät eivät kohtaa, hyvinvoinnin kakku ei kasva, mutta jos koulutus vastaa työelämän tarpeisiin ja on mielellään edelläkin, hyvinvoinnin kasvu mahdollistuu paremmin.

On huolehdittava siitä, että lapset ja nuoret saavat sellaisen pohjan, jonka päälle on hyvä rakentaa osaamista. Tämä ei voi olla enää yksin koulun vastuulla, mutta yhtä lailla on huolehdittava siitä, että nyt työelämässä olevat pysyvät työelämässä mukana.

– Elinikäisen oppimisen pitkään puhuttu slogan tulee näin haastetuksi käytännön elämässä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat