Puheenaihe

Metro tarjoaa melkein kiitettävää kyytiä invalideille, vaikka ”pyörätuoli voi jäädä rakoon jumiin”

LÄNSIMETRO Metroasemat saivat kiitosta esteettömyydestä Invalidiliiton pomoilta. Viilattavaakin löytyi. Ja yksi jumittava rako.

Pyörätuolin pienet etupyörät mahtuvat solahtamaan laiturin ja metrojunan välissä olevaan rakoon, esittelee Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen. Tässä on selvä vaaran paikka metrokyytiin tottumattomalle pyörätuolin, ja miksei myös rollaattorin käyttäjälle, Pohjonen huomauttaa.

Johanna Erjonsalo

– Metroon tottumaton pyörätuolinkäyttäjä saattaa jäädä jumiin tähän ja pahimmillaan lentää pyörän kyydistä vauhdilla metron lattialle, kritisoi Invalidiliiton espoolainen pääjohtaja Petri Pohjonen asemalaiturin ja metrojunan oven väliin jäävää rakoa.

Pienen pyörän mentävä rako saattaa olla Invalidiliiton liittovaltuuston puheenjohtajan, niinikään espoolaisen Pirkko Kuuselan mukaan turmioksi myös rollaattoria käyttävälle ikäihmiselle.

Liian leveä rako ja ”hyppäys” metrojunasta tultaessa asemalaiturille olivat pyörätuolia käyttävien Pohjosen ja Kuuselan mukaan pahimmat miinukset uusilla länsimetron asemilla. Kaksikko testasi länsimetron esteettömyyttä keskiviikkona.

Länsimetro Oy:n viestintäjohtaja Satu Linkola kertoi asemista vastaavan HKL:n pystyvän asemien tukirakenteiden säädöillä pienentämään laiturien ja metrojunien ovien kynnysten tasoeroja.

– Niissä on eroja asemien välillä, ja HKL toivookin palautetta siitä, missä viilausta tarvitaan, Linkoja viestitti.

–Kulku hissillä asemille ja asemilta pois toimivat hyvin, Pohjonen ja Kuusela arvioivat testattuaan Tapiolan, Matinkylän ja Keilaniemen asemat.

Tapiolassa pyörätuolilla liikkuva joutuu toistaiseksi tosin vaihtamaan hissiä matkallaan maan pinnalta metroasemalle. Mutta bussiterminaalin valmistuttua sekin haitta poistuu, molemmat tuumivat.

Esteettömyys ja selkeät, hyvin esillä olevat opasteet ovat Pohjosen mukaan metron ja sen asemien toimivuuden kannalta invalidien näkökulmasta ensiarvoisen tärkeitä asioita.

Näkövammaisilta liiton edustajat olivat jo etukäteen saaneet moittivia kommentteja Keilaniemen kiiltäväpintaisista seinistä.

– Totta se on, opasteet heijastuvat pinnoista. Siitä saattaa olla haittaa näkövammaisille, Pohjonen arvioi Keilaniemen metroasemalla.

Liityntäliikenteen ja metron toimivuutta pyörätuolikaksikko kokeili Matinkylän terminaalissa. Periaatteessa kaikki oli kunnossa, mutta eteen tuli käytännön ”pieni” ongelma.

Yritys päästä terminaalissa palvelulinjan 137 pikkubussiin tyssäsi siihen, ettei bussin pyörätuoliluiskaa saatu toimimaan. Se oli täynnä hiekkaa.

Bussin pyörätuoliluiska ei toiminut. Se oli täynnä hiekkaa.”

– Tällaista tämä arkielämä välillä on, Pohjonen hymähti.

Molemmat painottivatkin, että esteettömän liikkumisen kannalta myös esteettömään pääsyyn ja poistumiseen terminaaleissa sekä liityntäliikenteessä on kiinnitettävä paremmin huomiota.

Tarkastuskierroksen jälkeen kaksikko antoi kouluarvosanan länsimetron esteettömyydestä. Pirkko Kuusela antoi arvosanan 8 ja Petri Pohjonen 9.

Tyydyttävätkö arvosanat, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo?

– No jotain tuollaisia numeroita minä arvelin tulevankin. Hyvä niin, mutta tietysti aina löytyy pientä viilattavaa. Ne ovat kuitenkin asemista ja kalustosta huolehtivan HKL:n vastuulla.

80-vuotias invalidien puolustaja

Invalidiliitto on perustettu tammikuussa 1938.

Uusi keskusjärjestö otti tehtäväkseen muun muassa lainsäädännön kehittämisen, invalidien etujen valvomisen, ammattikasvatuksen edistämisen, valistus- ja julkaisutoiminnan, invalidien hyväksi toimivien laitosten aikaansaamisen ja hätään joutuneiden invalidien tukemisen.

2010 -luvun toiminnan painopisteeksi on määritelty yhdenvertainen ja esteetön Suomi. Sen mukaan liitto edistää esteettömyyttä laaja-alaisesti, niin että siihen kuuluvat rakennetun ympäristön, liikkumisen ja kommunikaation esteet, mutta myös asenteet.

Liitossa on 30 000 jäsentä.

Lähde: Invalidiliitto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu