Puheenaihe

Tuore kirja paljastaa: Tunnepuhe ohittaa politiikan asiat twitterissä

Ensimmäinen suomenkielinen tutkimus twitteristä pureutuu laaja-alaisesti tviittien ja hashtagien maailmaan.

Vuoden 2015 eduskuntavaalien yhteydessä ehdokkaat tviittasivat muun muassa tsemppiä vaalityötä tekeville joukoilleen, kertoivat vaalieväistään ja onnittelivat kanssaehdokasta vauvauutisesta.

Arkisto: Orna Ben Lulu

HELSINKI | Twitter on sosiaalisen median väline, joka on erityisesti Suomessa profiloitunut yhteiskunnallisesti aktiivien, esimerkiksi poliitikkojen ja toimittajien avoimena keskustelufoorumina.

– Välineen avoimuus ei kuitenkaan välttämättä synnytä avoimuutta politiikan verkostoissa, toteaa twitteriä tutkinut dosentti Iiris Ruoho.

Tilanne voi muodostua jopa päinvastaiseksi.

Ruoho on tutkinut, miten politiikan huipputaso kuten ministerit, eduskuntaryhmien ja puolueiden puheenjohtajat sekä politiikan toimittajat verkostoituvat twitterissä. Aineisto on peräisin vuosilta 2013 ja 2014.

– Aineistossamme erottui selkeästi twitterin sisäpiiri. Ulkopuolelle jäivät muut kuin pääkaupunkiseudun poliitikot.

– Vahvasti edustettuina olivat myös pääkaupunkiseudun valtamediat kuten Yleisradio, Helsingin Sanomat ja MTV.

On oltava jatkuvasti hyvin empaattinen ja valmis reagoimaan erilaisiin tapahtumiin ja yksittäisiin, suurta yleisöä kiinnostaviin asioihin kuten presidentin vauvaan.

Lyhyiden viestien, nopeatempoinen twitter edellyttää, että poliitikkojen ja toimittajien on oltava läsnä koko ajan.

Viestien sisällössä korostuu tunne.

– On oltava jatkuvasti hyvin empaattinen ja valmis reagoimaan erilaisiin tapahtumiin ja yksittäisiin, suurta yleisöä kiinnostaviin asioihin kuten presidentin vauvaan.

Tutkijan mukaan tunteenomaisuus korostuu twitterissä jopa siinä määrin, että poliittisten intressien ilmaiseminen jää sivualalle.

Ruohon ja professori Jaana Kuusipalon artikkeli politiikan ja median verkostoista twitterissä on osa tuoretta julkaisuaTwitter viestintänä (Vastapaino).

Politiikan ohella kirjassa paneudutaan twitterin käyttöön esimerkiksi organisaatioiden ja kaupunkien viestinnässä sekä osana uutismedioiden toimintaa ja journalismia. Johdantoluku kielioppisääntöineen toimii oppaana aloittelevalle tviittaajalle.

Suomessa noin 500 000 ihmisen on arvioitu omaavan twitter-tilin. Aktiivisia, vähintään kerran viikossa, tviittaavia on arviolta 50 000.

Vaikka twitter ei ole saavuttanut sellaista suosiota sosiaalisena mediana kuten esimerkiksi facebook, sen merkitys korostuu paitsi yhteiskunnallisesti aktiivien viestivälineenä, niin myös tiettyjen äkillisten tapahtumien kuten terrori-iskujen, katastrofien ja muiden suurten uutistapahtumien yhteydessä.

– Twitteristä on tullut myös merkittävä yhteydenpitoväline esimerkiksi urheilijoiden sekä populaarikulttuurin edustajien ja heidän faniensa välillä. Tätä ei pidä aliarvioida, huomauttaa dosentti Janne Matikainen, joka on yksi kirjan toimittajista.

Maailman seuratuimpien listan kärjessä ovat Katy Perry ja Justin Bieber noin sadalla miljoonalla seuraajallaan.

Kirjan tekijät kertovat twitterin olevan juuri avoimuutensa takia helposti lähestyttävä tutkimuskohde.

Haastetta toi se, miten nopeatempoisesta ja alati muuttuvasta twitter-maailmasta saa aikaansa kestävän painotuotteen.

Twitterin viestimerkkimäärää nostettiin viime syksynä 140 merkistä 280 merkkiin. Tämä tieto ehdittiin korjata käsikirjoitukseen juuri ennen kirjan painamista.

Twitter viestintänä. Pekka Isotalus, Jari Jussila & Janne Matikainen (toim.). Vastapaino 2018.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tiedätkö, millä hastagillä tviitattiin 6 500 kertaa minuutissa?9.2.2018 19.55

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu