Länsimetron vuorojen tihentäminen vielä epävarmaa –  liikennekiistassa sopu kalkkiviivoilla

Espoo sai osan vaateitaan läpi liityntäliikennekiistassa HSL:n kanssa. Sovun pitävyys punnitaan huomenna tiistaina HSL:n hallituksessa.

Espoo on tyytyväinen HSL:n tarkennettuihin suunnitelmiin metro- ja liityntäliikenteen ongelmien korjaamiseksi.

– Muutokset parantavat olennaisesti liityntäliikenteen tammikuista alkutilannetta, arvioi puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) kaupunginhallituksen yksimielistä kantaa.

HSL tarkensi Espoon vaatimuksesta viime viikolla suunnitelmiaan metro- ja liityntäliikenteen solmukohtien avaamisesta.

Metrovuorojen tihentämistä ruuhka-aikoina 2,5 minuuttiin Matinkylään saakka HSL lupasi aiemmin testata ja valmistella. Espoon kaupunginhallituksen käsittelemässä – ja yksimielisesti hyväksymässä – virallisessa korjausesityksessä vuorotihennyksistä ei kuitenkaan puhuta mitään.

Syynä on HSL:n ryhmäpäällikkö Jonne Virtasen mukaan se, ettei tiheämpiä vuoroja päästy metronkuljettajien ylityö- ja vuoronvaihtokiellon takia ole päästy testaamaan.

– Testejä yritetään tehdä ensi viikolla ja sen jälkeen katsotaan, onko vuorojen tihentäminen yleensä mahdollista.

Vuorojen tihennys voidaan toteuttaa aikaisintaan syksyllä. Kaupunginhallitus puolestaan toivoo vuorotihennyksiä Matinkylään heti, kun se on teknisesti mahdollista.

Markkula myöntää, että kaikkea haluamaansa Espoo ja espoolaiset eivät saaneet.

– Otimme osaltamme lusikan kauniisti käteen ja jatkamme rakentavaa dialogia HSL:n kanssa.

Lopullisesti nyt hierottu sopu punnitaan huomenna HSL:n hallituksessa.

– Toivon, että muilta (HSL:n) jäsenkunnilta riittää tahtoa ymmärrystä hyväksyä nämä neuvotellut linjaukset, Markkula vetoaa.

Rahaa lisävuoroihin Espoolta edellytetään reilua kahta miljoonaa euroa.

Kaupunginhallitus toivoo, että HSL valmistelee viipymättä konkreettiset ehdotukset parannustoimiksi myös niihin linjastomuutosten ongelmiin, joihin nyt hierottu sopu ei vastaa.

– Erityisesti kohtuuttomasti kasvaneiden matka-aikojen osalta tarvitaan toimia Matinkylästä länteen varmistamaan joukkoliikenteen toimivuus myös ruuhka-aikojen ulkopuolella, Markkula toistaa hallituksen kantaa.

Lisäksi on ratkaistava Espoon esille nostamat sisäisen liikenteen ongelmat. Niistä Espoo odottaa selvitystä HSL:ltä kesäkuun loppuun mennessä.

Suorien bussilinjojen palauttamista ruuhka-aikoina Kamppiin HSL on valmis selvittämään Soukasta, Kivenlahdesta, Latokaskesta ja Saunalahdesta. Kilpailutusten takia linjat voivat aloittaa vasta aivan tämän vuoden lopussa.

Uusia linjoja HSL suunnittelee väleille Espoonlahti–Leppävaara (linja 544), Haukilahti–Westend–Lauttasaari (104), sekä jatkamaan linjaa 125 B Tapiolasta Latokaskeen saakka. Nämä linjarukkaukset onnistuvat HSL:n budjettiin jo varatulla rahalla.

Linjan 544 liikennöinti arkisin ruuhka-aikoina on tarkoitus aloittaa mahdollisimman pian. Muut linjat aloittaisivat elokuussa.

Viilaus jatkuu

HSL:n esityksen mukaan toukokuun loppuun mennessä selvitetään linjan 158 Tillinmäkeen haaroitus. Samoin linjojen 164 ja 165 nopeuttamista ja tihentämistä. Myös linjan 543 ruuhka-aikojen vuorovälien tihennystä selvitetään toukokuuksi.

Lauttasaaresta liikennöivän linjan 21 ja 21B ajoaikoja korjataan ja uudet aikataulut tulevat voimaan jo 26. helmikuuta.

HSL:n hallituksen on määrä saada yhteenveto näistä vuoromuutoksista kokoukseensa 29. toukokuuta.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Uusi käänne: Länsimetroon lisävuoroja vasta syksyllä, suoria busseja vuoden lopussaEspoo tyrmäsi HSL:n esittämän korjauslistan liityntäliikenteen parannuksista –  Hallituspomo: "Lisää konkretiaa ja lukuja ensi maanantaiksi""Matka-ajan kasvu yli 10 minuutilla kohtuutonta" – Espoo esitti tiukan vaatimuslistan metro- ja liityntäliikenteen parantamisestaHSL: "Metron liityntäliikenne toiminut suunnitelmien mukaan" – Bussivuoroihin tulee pieniä viilauksia