Puheenaihe

Kuljetusyrittäjä jyrähtää: Talvirengaspakko myös Suomeen – "Tienhoito täysin retuperällä"

Anton Soinne

Kuljetusliike J. Laakso Oy:ssä isänsä jalanjäljissä jatkava Uolevi Laakso toivoo, että Suomen päättäjät heräisivät vihdoinkin siihen, että maahamme tarvitaan raskaan kaluston talvirengaspakko, ei pelkästään millimetrirajoitusta renkaiden urasyvyyksiin.

Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry on esittänyt talvirengaspakkoa, ja myös Laakso oli mukana ajamassa asiaa eteenpäin parisen vuotta sitten. Määräysten edellyttämät talvirenkaat olisivat Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n mukaan turvallisuusasia liikenteessä.

Nyt liikenteessä on totuttu näkemään ulkomailta tulevia rekkoja, jotka ajavat hyvinkin kuluneilla renkailla vaarantaen muuta liikennettä.

– Jos joku väittää, että talvirenkaat tulevat kalliiksi, niin eivät tule, kun saadaan ihmishenkiä säästymään. Samalla kesärenkaat säästyvät, Laakso sanoo Keski-Uusimaa-lehdelle.

Ruotsissa ja Norjassa talvirenkaat ovat pakolliset, Norjassa jopa lumiketjut.

Laakson mukaan tienhoito huononee vuosi vuodelta, mutta samalla ammattiautoilijoiden kalusto suurenee ja jopa pitenee.

– Tienhoito on täysin retuperällä, hän manaa ja kertoo muutama esimerkin: Tuusulan Monsantiellä ajettiin hangessa päiväkausia. Tie saatiin aurattua vasta useiden päivien jälkeen.

– Ridasjärventiellä uusi yhdistelmäajoneuvo liukasteli autoani vastaan, mutta tilanteesta selvittiin säikähdyksellä. Kolistimenmäellä oli hiljattain kaksi rekkaa jumissa lumipyryn jäljiltä.

SKAL on esittänyt kantansa talvirengaspakosta muun muassa liikenne- ja viestintäministeriölle ja liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, mutta asia ei ole edennyt.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Keski-Uusimaa-lehti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu