Puheenaihe

Käteistä ei saa eikä kortilla voi maksaa – Nordean palveluissa laaja katko sunnuntaina

Arja-Riikka Nikkilä / arkisto

Nordean pankkipalveluissa on laajoja palvelukatkoja sunnuntaina 4.3. Nordea tiedotti asiasta torstaina.

Palvelukatkot alkavat sunnuntaina aamuyöllä kello 04.

Korttien osalta katkon arvioitu päättymisaika on sunnuntaina viimeistään kello 12 ja muissa palveluissa kello 16.

Kello 04–12 ovat kokonaan pois käytöstä käteisen nosto ja tallettaminen automaateilla ja kauppojen kassalta sekä korttimaksaminen suurelta osin.

Pidempi, kello 04–16 kestävä katko on verkkopankissa, laskunmaksuautomaateissa, mobiilipankissa, tunnistautumisessa, e-maksuissa ja e-tunnisteissa. Jälkimmäinen tarkoittaa, ettei Nordean pankkitunnisteilla voi kirjautua sisään esimerkiksi julkisiin palveluihin.

Myös maksuliikenne ja maksupalvelut sekä Nordea Wallet (Nordea Pay), Apple Pay, Nordea Investor ja Siirto ovat pois käytöstä.

Katko koskee myös Nordea Rahoituksen palveluita sekä maksukortteja, kuten Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard.

Korttimaksaminen onnistuu rajoitetusti kaupoissa ja kylmäasemilla, mutta siinä voi esiintyä hitautta eikä maksaminen välttämättä onnistu.

Palvelukatko vaikuttaa myös henkilöasiakkaiden Nordea 24/7 -asiakaspalveluun numerossa 0200 3000 sekä yritysten Nordea Business Center asiakaspalveluun numerossa 0200 2121.

Asiakaspalvelussa ei voi katkon aikana hoitaa henkilökohtaisia pankkiasioita, koska asiakas ei voi tunnistautua palveluun pankkitunnuksillaan, yhtiö muistuttaa.

Palvelukatkon syy on Nordean tietojärjestelmille tehtävä harjoitus poikkeustilanteisiin varautumiseksi.

– Tietojärjestelmien säännöllinen testaus poikkeustilanteiden varalta on välttämätöntä sekä pankin että koko yhteiskunnan tietoteknisen toimintavarmuuden varmistamiseksi ja kehittämiseksi. Kaikkia teknisiä huoltotöitä ei voida valitettavasti tehdä ilman vaikutuksia asiakkaisiin, Nordea tiedottaa.

Palvelut palautuvat pankin mukaan asiakkaiden käytettäviksi sitä mukaa, kun katkon aikana tehtävät työt etenevät.

Näin valmistaudut katkoon

Varmista, että käytössäsi on tarpeeksi käteistä. Nordea muistuttaa, että pankin asiakkaat voivat nostaa käteistä käteisautomaattien lisäksi yli tuhannesta K-ruokakaupasta, Tokmannin myymälästä ja R-kioskista ympäri Suomea.

Huolehdi siitä, että katkon aikana erääntyvät laskut on hyväksytty verkkopankissa ja muu päivittäinen pankkiasiointi on hoidettu etukäteen.

Varmista myös, että asiointi sähköistä tunnistautumista käyttävissä julkisissa tai muiden kolmansien osapuolien tarjoamissa palveluissa on hoidettu etukäteen.

On hyvä huomioida, että palvelukatko vaikuttaa Nordean palveluihin myös matkalla ja ulkomailla ollessa, niin kortteihin kuin verkko- ja mobiilipankkeihin. Matkailijoiden kannattaa maksaa hotellilaskut jo lauantaina, ja laivalle lähtijän kannattaa varata käyttöön tarpeeksi käteistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Nordean yt-neuvottelut päättyivät – lähtijöiden määrä vielä auki2.2.2018 12.11
Pelätty yt-pommi toteutuu nyt Nordeassa: Yli 400 uhkaa saada potkut8.12.2017 15.06
Älä lankea tähän! Kielivirhe paljastaa uuden Nordea-huijauksen – "Taas yksi aalto liikkeellä"7.8.2017 10.47

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu