Puheenaihe

Kaupunkiradan jatkeelle ei ole tapahtunut mitään kahteen vuoteen – odotetaan länsimetron veroista piristäjää Espoossa

LIIKENNE Kaupunkiradan ratasuunnitelma on valmiina, mutta toteutus- ja rahoituspäätös uupuvat yhä.

Espoon keskuksen asemanseutu muuttuisi kaupunkiradan myötä.

Marianne Kokkonen

Kaupunkiradan jatke Leppävaarasta Kauklahteen ei ole viime vuosina käytännössä edistynyt.

– Ratasuunnitelma on hyväksytty vuonna 2016. Nyt odotamme toteutus- ja rahoituspäätöstä eli tilanteessa ei olla edetty, Liikenneviraston projektipäällikkö Heidi Mäenpää kertoo.

– Näen Espoon radan tärkeänä, koska sitä tarvitaan, että saadaan myös Helsinki–Turku-välisen nopean junan hanke käyntiin, Mäenpää jatkaa.

Helsinki–Turku-yhteysvälin parantamisessa Espoo-rata on ensimmäinen rakentamisvaihe. Tämä niin sanottu tunnin juna kulkisi Espoon, Lohjan ja Salon kautta Turkuun.

Kaupunkiratahanke tarkoittaisi kahden lisäraiteen rakentamista nykyisten raiteiden viereen välille Leppävaara–Kauklahti. Lopputilanteessa kaksi eteläisintä raidetta on tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä, ja kaksi pohjoisinta raidetta nopeamman lähiliikenteen ja Turun suunnan kaukoliikenteen käytössä.

Uusi raidepari mahdollistaisi lähi- ja kaukoliikenteen junatarjonnan lisäämisen sekä junaliikenteen täsmällisyyden parantamisen.

Radan toteutumista toivotaan Espoossakin.

– Tarve kaupunkiradalle kasvaa koko ajan. Joukkoliikenteellä liikkumiselle tarvitaan varmuutta. Nyt lähijunat joutuvat väistelemään kaukojunia, joten kaupunkirata toisi tähän kaivattua apua, Espoon keskuksen projektinjohtaja Mikko Kivinen toteaa.

Rata on tärkeä myös Espoon keskuksen kehittämiselle.

– Haluaisimme tänne lisää asukkaita. Kauppoja ja liikkeitä hyödyttäisi se, että joukkoliikenne olisi parempi niin junan kuin bussiliikenteenkin osalta. Samaan tyyliin kuin länsimetron kanssa, että asemien seutua parannettaisiin asukkaille hyödylliseksi, Kivinen sanoo.

Radan rakentamisen yhteydessä asemat on tarkoitus peruskorjata ja laiturit muuttaa esteettömiksi. Samalla Espoon kaupunki toteuttaa myös erillisiä katu- ja siltahankkeita.

– Hanke vaikuttaisi kaikille asemille Leppävaaran ja Espoon keskuksen välillä. Jokaisella asemalla parannetaan laiturialueet, Kivinen selvittää.

Espoon keskuksessa liityntäpysäköintiä on jo alettu parantaa.

– Aseman vieressä otetaan kesän alussa käyttöön uusi noin 140 paikan parkkipaikka. Myös sähköautoille on latauspisteitä, Kivinen kertoo.

Toteutuspäätöksen jälkeen hanke jatkuu rakentamissuunnittelulla ja rakentamisella. Rakentaminen kestää noin 3–5 vuotta ja käyttöönotto on mahdollista vaiheittain 4–5 vuoden päästä toteutuspäätöksestä.

– Kun toteutuspäätös saadaan, rakentaminen voi alkaa ja hanke etenee, Mäenpää kertoo.

Ratasuunnitelman yhteydessä on laadittu ympäristövaikutusselvitys, jossa on käsitelty muun muassa vaikutukset maisemaan, luontoon ja ihmisiin sekä tutkittu melun ja tärinän vaikutusalueet.

Liikennevirasto on projektin päärakennuttaja. Ratasuunnitelma on voimassa kahdeksan vuotta.

Kaupunkirata

Kaupunkiradan rakentaminen Kauklahteen maksaa 275 miljoonaa.

Kaupunkirata tihentää Espoon lähijunien vuorovälin 10 minuuttiin.

Kaksi lisäraidetta erottaa rantaradan lähi- ja kaukoliikenteen omille raiteilleen.

Kaupunkirata tihentää Espoon lähijunien vuorovälin 10 minuuttiin.

Kaupunkiradan rakentaminen vie 3–5 vuotta.

Päärakennuttaja on Liikennevirasto.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu