Puheenaihe

Länsimetron jatkeen louhinta valmistumassa – Jättimäisiä rakennusurakoita kilpailutetaan parhaillaan

Länsimetron jatkeen rakentamisessa ollaan siirtymässä louhinnan jälkeen uuteen vaiheeseen, sillä asemien rakennusurakoiden kilpailutus on käynnistynyt.

Arkisto/ Klaus Nurmi

Länsimetron kakkosvaiheen tärkeät kuukaudet ovat alkaneet, sillä metrojatkeen rakennusurakoiden kilpailutus on käynnistynyt. Samalla metrojatkeen rakentaminen on siirtymässä louhintavaiheesta rakennusvaiheeseen. Tavoitteena on, että rakennusurakat on kilpailutettu lokakuuhun mennessä ja asemien ja radan rakentamiset pääsevät alkamaan kuluvan vuoden aikana.

Ykkösvaiheen ongelmat pyritään välttämään muun muassa sillä, että kunkin aseman kokonaisurakasta vastaa yksi toimija. Projektinjohtourakoita on kuusi, viiden aseman urakat ja koko ratalinjan rakennusurakka.

Rakennusurakoiden koko on 40–60 miljoonaa. Lisäksi länsimetron kakkosvaiheessa kilpailutetaan 26 sivu-urakkaa.

Länsimetro Oy:n organisaatiota on viime vuoden aikana vahvistettu muun muassa taloushallinnon, sekä laadun- ja riskienhallinnan alueilla. Myös toimintamallia on uudistettu. Länsimetro Oy:n kanssa saman katon alla Olarissa toimii nyt muun muassa suunnittelu, rakentaminen, talous, laatu- ja riskienhallinta sekä edustajat Hkl:ltä, pelastuslaitokselta ja Espoon kaupungilta.

Uudelle Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvalle rataosuudelle on tulossa asemat Finnooseen, Kaitaalle, Soukkaan, Espoonlahteen ja Kivenlahteen. Lisäksi Sammalvuoreen rakentuu maanalainen metrovarikko metroliikennettä operoivan Hkl:n tarpeisiin.

Tavoitteena on, että kakkosvaiheen seitsemän kilometrin osuus asemineen ja varikkoineen olisi valmis 2023. Kustannusarvio on 1159 miljoonaa euroa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu