Puheenaihe

HSL palauttaa osan suorista bussilinjoista Espoosta Kamppiin

Länsimetron myötä käyttöön otettu liityntäliikenne on pidentänyt monen espoolaisen joukkoliikennematkoja.

Arkisto/ Päivi Tuovinen

Helsingin seudun liikenne (HSL) taipuu suorien bussilinjojen osittaiseen palauttamiseen Espoonlahden suuralueelta Kamppiin.

Ensi tiistaina kokoontuvalle HSL:n hallitukselle esitetään neljän Kamppiin päättyvän linjan perustamista. Niiden reitit mukailevat länsimetroa edeltänyttä linjastoa ja nykyistä liityntälinjastoa.

Uusien linjojen liikennöinnin on tarkoitus alkaa vielä tämän vuoden aikana.

Suorien linjojen palautuksen yhteydessä heikennetään vastaavasti liityntäliikennettä, mutta HSL:n esityksen mukaan palvelutaso kasvaa kokonaisuudessaan.

Uudet linjat ovat: 143A Soukka-Iivisniemi-Kamppi, 146A Kivenlahti-Espoonlahti-Kamppi, 147A Laurinlahti-Soukka-Kamppi ja 164A Saunalahti-Kivenlahti-Kamppi.

Linjat 143A ja 147A tarjoavat Laurinlahdesta ja Soukasta suoran yhteyden Kamppiin ruuhka-aikoina 15 minuutin vuorovälillä.

Samalla nykyisiä liityntälinjoja 143 Soukanniemestä Matinkylään ja 147 Kivenlahdesta Matinkylään harvennetaan ruuhka-aikoina 10 minuutista 15 minuuttiin.

Linja 146A liikennöi Kivenlahdesta Kamppiin ruuhka-aikoina 10 minuutin vuorovälillä. Samalla liityntälinjaa 146 Kivenlahti-Espoonlahti-Matinkylä harvennetaan ruuhka-ajan 5 minuutista 10 minuuttiin.

Yhdessä linja 146 ja 146A liikennöivät 5 minuutin vuorovälillä, joka vastaa nykyistä liityntälinjan 146 palvelutasoa.

Linja 164A liikennöi Saunalahdesta Kamppiin ruuhka-aikoina 15 minuutin vuorovälillä. Liityntälinja 164 lakkautetaan. Samassa yhteydessä linjan 165 vuoroväliä tihennetään ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Espoon kaupunki on vaatinut Kamppiin ulottuvien linjojen osittaista palauttamista. Keskustelujen perusteella HSL katsookin asialle olevan laaja poliittisten päätöksentekijöiden tuki.

HSL:n mukaan muutos voidaan toteuttaa viimeistään tämän vuoden lopulla. Suoria linjoja ei voida ottaa käyttöön osittain, koska liityntäliikenteestä säästyvät bussit käytetään suoriin linjoihin. Osa suorilla linjoilla tarvittavista busseista joudutaan kuitenkin kilpailuttamaan.

Suorien linjojen 143A, 146A, 147A ja 164A palautus maksaa vuodessa noin 3,8 miljoonaa euroa ja liityntäliikenteestä saadaan säästöä noin 800 000 euroa. Kustannusvaikutus on siis kolme miljoonaa euroa.

Suorat linjat nopeuttavat matka-aikaa Kamppiin Espoonlahden suuralueelta ja Länsiväylän varresta. Samalla kuitenkin Matinkylän metroaseman saavutettavuus heikkenee Espoonlahden suunnasta ruuhka-aikana.

HSL:n esityksen mukaan suorien bussien palautus poistaa myös tarpeen jokaisen metrovuoron jatkamiselta Matinkylään, koska suorat linjat leikkaavat aamuruuhkahuipun kuormitusta.

Lisää aiheesta

Länsimetrolla karu vaikutus: Ei vedä matkustajia odotetusti – matkakorttimyynti jopa vähentynyt25.4.2018 06.45
Länsimetron tiheämpi ajoväli ei todennäköisesti onnistu – HSL taipumassa suoriin linjoihin28.4.2018 07.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu