Paikalliset

Suorat bussilinjat Kamppiin toivat pettymyksenkin – osassa Espoota yhteydet heikkenevät

METRO Espoonlahdesta pääsee tänä vuonna bussilla Kamppiin. Latokaskesta yhteydet taasen huononivat.

Suorat bussilinjat aloittavat viimeistään loppuvuonna. Reitit mukailevat metroa edeltäneitä linjoja sekä liityntälinjoja.

Päivi Tuovinen

Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus hyväksyi tiistaina neljän suoran bussilinjan perustamisen Espoonlahden suuralueen ja Helsingin Kampin välille.

Linjat kilpailutetaan ja ne on tarkoitus saada liikenteeseen tämän vuoden aikana. Hallitus hyväksyi samalla myös useita reittimuutoksia.

Espoo on yrittänyt saada osan suorista linjoista takaisin sen jälkeen, kun ilmeni ettei länsimetron liityntäliikenne toimi odotetusti. Yritykset jäivät tähän viikkoon asti tuloksettomiksi.

HSL:n hallituksen espoolainen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell (vihr.) pitää hyvänä, että suoria linjoja saadaan edes ruuhka-aikoihin. Pettymys puolestaan on, että linjat tulevat vain Länsiväylän moottoritien eteläpuolelle.

– Latokaskessa, Tillinmäessä, Nöykkiössä ja Finnoontien varrella yhteydet sen sijaan heikkenevät ja koulumatkat vaikeutuvat.

HSL ehkä pelkää, että näiden alueiden asukkaat eivät haluaisikaan luopua toimivista bussilinjoistaan länsimetron jatkeen valmistuttua Kivenlahteen, Hertell arvelee.

– Se on virhearvio ja epäreilua asukkaita kohtaan. Keskustelu yritetään torpata viisi vuotta etukäteen.

Hertell sai hallituksen päätökseen lisäyksen, jonka mukaan HSL seuraa muutosten vaikutuksia matka-aikoihin ja palvelutarjontaan sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden.

Ongelmia riittää vielä valitettavan paljon, toteaa Espoon kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd.).

Hänkin viittaa Länsiväylän pohjoispuolisiin alueisiin ja myös aiemmin perustettuun Haukilahden ja Westendin linjaan 104.

– Se päättyy Lauttasaareen, mikä on työpaikkamatkustamisessa täysin luonnotonta. Haukilahden päätepysäkin sijaintia ei myöskään ole ajateltu loppuun asti.

Konsernijaosto käsittelee jälleen maanantaina linjastoyhteyksien parannuksia. Mukana on myös HSL:n edustaja.

Neljä suoraa linjaa koskettaa yli 60 000 espoolaisen joukkoliikenneyhteyksiä ja niistä on Guzeninan mukaan syytä iloita.

– Harmi vain, että päätökseen meni niin kauan. Liityntäliikenteen ongelmathan olivat nähtävissä alusta alkaen.

Hän muistuttaa, että Vantaallakin kulkee junaradan suuntaisia suoria bussilinjoja.

Latokasken valmiiksi hidas liityntälinja 157 siirretään alkamaan Tillinmäestä.

– Odotimme suoraa linjaa, mutta tulikin huononnus eli linja 531B, joka kiertää Olarin kautta eikä edes mene Matinkylässä terminaaliin asti, puuskahtaa varavaltuutettu ja Latokaski-seuran hallituksen jäsen Sara Saramäki (kesk.).

Matkakorttiostot ovat Saramäen mukaan romahtaneet Latokaskessa ja moni asukas turvautuu liikkumisessa omaan autoon.

– Matka-aika Kamppiin on pidentynyt puolesta tunnista yli tuntiin. Se on kestämätöntä 20 kilometrin matkalla.

Uudet linjat

Uudet linjat ovat 143A Kamppi-Iivisniemi-Soukka, 146A Kamppi-Espoonlahti-Kivenlahti, 147A Kamppi-Soukka-Laurinlahti ja 164A Kamppi-Kivenlahti-Saunalahti.

Linjat liikennöivät arkisin aamu- ja iltaruuhkassa. Tarkoitus on keventää metron kuormitusta etenkin Matinkylän ja Tapiolan välillä.

Muutosten myötä Kampin ja Espoonlahden välillä on ruuhkasuunnassa 18 vuoroa tunnissa ja ruuhkan vastasuunnassa 14 vuoroa tunnissa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu