Puheenaihe

Suositun ulkoilualueen pysäköintimaksuksi tuli yllättäen jopa 2 e/h – näin yrittäjä ja kaupunki vastaavat suivaantuneille ulkoilijoille

LUUKKI Ulkoilijoiden ensireaktion jälkeen aluetta ylläpitävä yrittäjä alkoi saada myös ymmärtäväistä palautetta.

Luukki on suosittu lähimatkailukohde.

Toni Tervo

Helsingin kaupungin Espoossa omistaman Luukin ulkoilualueen pysäköintialue muuttui perjantaina 1.6.2018 maksulliseksi. Arkisin euron ja sunnuntaisin kaksi euroa tunnilta maksava pysäköintimaksu sai viikonloppuna sosiaalisessa mediassa raivoisan myrskyn. Ulkoilu on koettu olevan niitä ainoita asioita, joita vielä on saanut tehdä ilmaiseksi.

Ulkoilu ja retkeily on alueella edelleen ilmaista, vastaavat saamaansa palauteryöppyyn sekä Helsingin kaupungin kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan lähiliikuntayksikön päällikkö Petri Angelvuo että ulkoilualuetta ylläpitävä yrittäjä Kari Miettunen.

– Maksullisuus koskee vain pysäköintiä. Nykyisin se on arkipäivää kaikkialla Etelä-Suomessa; ei täällä ilmaisia pysäköintipaikkoja juuri ole. Olemme myös pitäneet maksun kohtuullisena kävijöille, Miettunen kertoo.

Miettunen sanoo ymmärtävänsä, jos joku asiasta suivaantuu. Näin voi olla varsinkin sillloin, jos asia tuli ulkoilijoille yllätyksenä. Vuoden ajan aluetta hallinnut yrittäjä alkoi saada maksulle kuitenkin ymmärrystä, kun hän kertoi palautteenantajille, että maksulla on tarkoitus kattaa alueen hoidosta koituvia kustannuksia.

– Ihmiset olettivat aluksi, että kaupunki haluaa rahastaa alueella. Siitä ei ole kysymys, vaan maksullisella pysäköinnillä katetaan alueen hoidon kustannuksia. Yrittäjän on saatava kuluja katetuksi. Olisihan se tietysti ollut mukavampaa, jos tähän ei olisi tarvinnut mennä, mutta se oli välttämätöntä, Miettunen kertoo.

– Ihmiset jättävät alueelle roskia ja vaativat palvelua, mutta mistään ei olla valmiita maksamaan. Vuoden ajan pysäköintialuetta on pidetty autoilijoille ilmaisena, mutta kesäkuun alusta alkaen se on siis muuttunut maksulliseksi.

Alueella on pysäköintipaikat noin 200 autolle. Lisäksi on pysäköintipaikat linja-autoille, jotka pidetään ainakin toistaiseksi ilmaisina.

Pysäköinnin voi alueella maksaa joko kännykkäsovelluksella tai pysäköintiautomaatilla.

Helsingin kaupunki teki vuosi sitten sopimuksen Kari Miettunen Oy:n kanssa Luukin kartanoalueen käyttöoikeussopimuksesta. Kyseessä on palvelujen käyttöoikeussopimus, jossa palveluntuottaja saa tulonsa suoraan asiakkailta.

Helsingin kaupungin kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan lähiliikuntayksikön päällikkö Petri Angelvuo kertoo, että Helsingin kaupungilla ei ole tekemistä ulkoilualueensa pysäköinnin maksullisuuden kanssa, vaan päätös kuuluu aluetta ylläpitävälle yrittäjälle. Angelvuo sanoo kuitenkin ymmärtävänsä maksullisuutta täysin.

– En näe siinä ongelmaa. Kyllä autoilijoiden pitää ymmärtää, että ilmaisia parkkipaikkoja ei nykyisin ole enää juuri missään.

Angelvuo ja Miettunen muistuttavat ulkoilijoita myös alueen hyvistä joukkoliikenneyhteyksistä.

– Ehkä maksulliset pysäköintipaikat kannustavat ihmisiä nyt enemmän bussin käyttöön.

Asiasta kertoi ensimmäiset MTV:n uutiset.

Lisää aiheesta

Tähtitieteilijä-Matias on työskennellyt 7 vuotta pysäköinninvalvojana – näin hän ajattelee kohutusta aktiivimallista29.12.2017 12.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu