Puheenaihe

Silmälasitarjouksen rajoitukset kerrottava selkeästi – Kuluttaja-asiamies puuttui optikkoliikkeiden villiin markkinointiin

Silmälasien markkinoinnissa on kerrottava esimerkiksi, jos tarjous koskee vain yksiteho- tai monitehovakiolinssejä.

Matilda Isohella

Kuluttajaviranomainen saa jatkuvasti yhteydenottoja optisen alan markkinoinnista.

Yksi valituksen kohde on se, että silmälasitarjousten sisällöstä ja rajoituksista ei ole kerrottu tarpeeksi selvästi.

Viranomaisen mukaan kuluttajan on saatava mainoksista riittävät ja oikeat tiedot mahdollisista tarjouksia koskevista rajoituksista.

Tärkeä on esimerkiksi tieto siitä, mitä linssivahvuuksia tai -ominaisuuksia ja minkä merkkisiä kehyksiä tarjous koskee.

Markkinoinnissa on siis esimerkiksi kerrottava, jos tarjous koskee vain yksiteho- tai monitehovakiolinssejä ja jos se koskee vain tiettyjä kehysmerkkejä eikä liikkeen koko valikoimaa.

Myös termit ”vakiolinssit” ja ”peruslinssit” on avattava niin, että kuluttaja ymmärtää, mitä niillä tarkoitetaan.

Optisella alalla esiintyy myös usein pitkiä tarjous- ja alennuskampanjoita.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan alennusmyynti saa samassa toimipaikassa kestää yhtäjaksoisesti enintään kaksi kuukautta ja vuoden aikana korkeintaan kolme kuukautta. Erikoistarjoukset puolestaan voivat kestää enintään yhden kuukauden.

Kuluttaja-asiamies on keskustellut markkinoinnin ongelmista optista alaa edustavan NÄE ry:n sekä Instru Optiikka Oy:n, Specsavers Finland Oy:n, Fenno Optical Oy:n ja Silmäasema Oyj:n kanssa.

Tapaamisissa on päivitetty kuluttaja-asiamiehen linjausta optisen alan markkinoinnista. Linjaus perustuu voimassa oleviin säännöksiin, oikeuskäytäntöön ja valvontaviranomaisten ratkaisuihin ja sen tavoitteena on kertoa yrityksille, miten kuluttaja-asiamies soveltaa lakia valvonnassa.

Kuluttaja-asiamies seuraa linjauksen julkaisemisen jälkeen, miten optisen alan markkinointi kehittyy. Jos ongelmia edelleen esiintyy, kuluttaja-asiamies ryhtyy oikeudellisiin valvontatoimenpiteisiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu