Puheenaihe

Kuluttaja-asiamies syynäsi aggressiivisia ovimyyjiä – "Kotiin saatetaan tulla, vaikka kuluttaja on puhelimessa kieltänyt"

Kuvituskuva

Ari Peltonen

Ovelta ovelle myyminen on vuosikymmeniä vanha – ja yleisesti hyväksytty – tapa markkinoida omia tuotteitaan. Kotimyynnistä on kuitenkin viime vuosina tehty useita kanteluja kuluttajaviranomaisille.

Ilmoitukset noudattelevat usein samaa kaavaa: myyntiesittelijät ovat markkinoineet tuotettaan tuntikausia poistumatta paikalta asukkaan pyynnöistä huolimatta. Aggressiivisten myyjien kohteena ovat usein vanhukset, joista osa on kokenut tapaukset hyvinkin uhkaavina.

Ennen vuoden 2014 EU-sääntelyn muutosta kotimyynnissä oli aina peruuttamisoikeus. Nykyään kotimyyntisopimuksiin sovelletaan samoja peruuttamisoikeuden rajoituksia kuin etämyyntisopimuksiin.

Rajoitusten mukaan peruuttamisoikeutta ei ole, jos sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi.

Se ei ole kuitenkaan kitkenyt vääriä markkinointitapoja.

Kotimyyntiä tutkinut kuluttaja-asiamies on havainnut useita yritysten sopimusehtoja, joissa poikkeusta sovelletaan lainvastaisesti tavaroihin, joita ei ole muunneltu lain tarkoittamalla tavalla, tai palvelusopimuksiin. Laista myös kerrotaan usein puutteellisesti.

Kuluttaja-asiamies selvitti kotimyyntimenettelyjä Ideko Oy:n, Suomen Lämpöikkuna Oy:n, Pohjolan Energia Oy:n, Kotisun Oy:n ja Restakoti Oy:n kanssa ja edellytti niiltä sitoutumista ongelmallisten menettelyjen korjaamiseksi. Käsitellyt asiat vaihtelivat kunkin yrityksen osalta.

– Markkinoijan ja myyjän tulee huomioida kohderyhmä, joka on erityisen altis vaikuttamiselle ikänsä, vammansa tai herkkäuskoisuutensa vuoksi. Kuluttajasuojalain mukaan sopimattomana ja kiellettynä pidetään aggressiivista menettelyä, kuten sellaista painostusta, joka johtaa kuluttajan tekemään johtopäätökseen, kuluttaja-asiamies tiedottaa uutiskirjeessään.

Euroopan komissio esitti tänä keväänä ehdotuksen hankkeesta, joka antaisi jäsenvaltioille mahdollisuuden tehdä sääntöjä kieltämään esimerkiksi kotimyyjien ilmoittamattomat käynnit kuluttajien kotiin.

Se on jo nyt parantanut kotimyynnin läpinäkyvyyttä, mutta osalla toimijoista on vielä parannettavaa toiminnassaan.

– Nykyään kotimyyntiyrittäjät jo nykyäänkin soittavat kuluttajille ennakolta ja sopivat käynnistä, mutta se ei poista kaikkia kotimyynnin ongelmia, joissa vanhukset ovat usein kohderyhmänä. Kuluttajailmoituksissa käy ilmi, että puhelimessa kerrotun perusteella kuluttajille saattaa syntyä käsitys, että kyseessä on jatkotoimenpiteisiin velvoittamaton kartoitus.

– Toisaalta kuluttajan kotiin saatetaan tulla saatetaan tulla siitä huolimatta, että kuluttaja on puhelimessa kieltäytynyt käynnistä. Käyntiä edeltänyt puhelinsoitto ei myöskään riitä poistamaan kotimyyntimenettelyn mahdollista aggressiivista luonnetta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu