Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Raidejokerin kustannusarvio pieneni hieman – edelleen 80 miljoonaa yli tavoitteen

Havainnekuvassa raidejokeri kulkee Linnoitustiellä Leppävaarassa.

Havainnekuva/ Hanna Kiema

Keilaniemestä Itäkeskukseen kulkeva raidejokeri tulee viimeisimmän arvion mukaan maksamaan 355 miljoonaa euroa, kertoo HKL.

Summa on hieman pienempi kuin edellinen, maaliskuussa tehty kustannusarvio, jossa hinta nousi 370 miljoonaan euroon. Tuorein hinta on kuitenkin edelleen reilusti yli 275 miljoonan euron, joka on Espoon ja Helsingin valtuustojen hyväksymän hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio. Summat ovat vuoden 2015 hintatasossa.

Hankkeen lopullinen hinta selviää ensi keväänä.

Maaliskuusta pienentynyt kustannusarvio johtuu useista tekijöistä. Nyt valmistunut kustannusarvio on tehty maaliskuussa valmistunutta arviota tarkemmilla tiedoilla. Suunnitelmat ovat nyt pidemmällä ja niitä on määrällisesti enemmän kuin edellistä kustannusarviota laadittaessa. Lisäksi hankelaajuutta on täsmennetty. Myös tuotannon suunnittelu on pidemmällä kuin edellisessä vaiheessa.

Raidejokerissa on parhaillaan meneillään kehitysvaihe, jossa tehdään tarkempia suunnitelmia sekä määritellään rakentamisen aikataulua ja kustannuksia. Tämän vaiheen aikana myös kustannusarviota on tarkoitus laskea useaan kertaan. Koko hankkeen lopullinen hinta täsmentyy sitä mukaa, kun suunnitelmat tarkentuvat. Lopullinen tavoitekustannus asetetaan kehitysvaiheen lopussa keväällä 2019.

Jos raidejokeria ei kehitysvaiheessa onnistuta suunnittelemaan niin, että kustannusarvio pysyy Espoon ja Helsingin valtuustojen vuonna 2016 hyväksymässä 275 miljoonassa eurossa, asia viedään uudelleen kaupunkien käsiteltäväksi.

Raidejokeri toteutetaan allianssimallilla, jossa kaikki allianssin osapuolet sitoutuvat toteuttamaan hankkeen kehitysvaiheen aikana lasketulla ja vahvistetulla tavoitekustannuksella ja aikataululla. Tavoitteena on muun muassa välttää länsimetron tilanne, jossa sekä aikataulu että kustannusarvio pettivät moneen kertaan.

Tavoitekustannuksessa pysyminen on osa allianssin kannustinjärjestelmää, mikä ohjaa mahdollisimman tarkkaan ja perusteltuun kustannuslaskentaan: jos tavoitekustannus pystytään alittamaan, saavat palveluntuottajat bonusta, ja mikäli tavoitekustannus ylitetään, palveluntuottajat kustantavat omalta osaltaan osan ylityksestä. Näin kaikki riski ei jää tilaajalle.

Alustavan tavoitteen mukaan raidejokerin rakennustyöt alkavat ensi vuonna. Liikennöinnin on tarkoitus alkaa 20-luvun alkupuolella.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu