Puheenaihe

Koeajo: Kasvanut ja kypsynyt Subaru sai korkeimmat turvaluokitukset Japanissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa

Imprezan yhtäläisyydet sisarmalli XV:hen ovat vahvat.

Moottori/Lauri Ahtiainen

Vaikka viimeiset pölypilvet laskeutuivat pikataivalta kiitäneen sinisen japanilaisauton perästä noin kymmenisen vuotta sitten, yhdistää moni nimen Subaru Impreza yhä ralliin.

Kymmenessä vuodessa Impreza on kasvanut, kypsynyt ja kehittynyt kauas niistä ajoista. Vauhdinnälän on korvannut turvallisuushakuisuus.

Subarun edustajat kertovat merkin olevan ainoa merkki maailmassa, jolla on korkeimmat turvaluokitukset Japanissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Yksi esimerkki turvapanostuksesta on muun muassa automaattisen törmäyksenestojärjestelmän mahdollistava EyeSight-järjestelmä.

Nykyisin vakiovarusteena olevan stereokameran ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2008, mutta kehitystyö oli aloitettu jo vuonna 1989.

Impreza perustuu maastohenkisen sisarmalli XV:n tavoin valmistajan uuteen SGP-perusrakenteeseen – nimi muuten juontaa yllättävästi Subaru Global Platformista.

Subaru on rakentanut Imprezaan avarat tilat myös takaistuimelle."

Ulkoisesti uutuus näyttää treenanneelta edeltäjältään: yksityiskohdissa on paljon yhtä, mutta solakampi perusmuoto näyttää urheilullisemmalta. Olemus on perustyylikäs, mutta samalla hieman persoonaton.

Ehkä ihan hyvä, kun muistelee mallin toisen sukupolven pyöreälamppuista debyyttikeulaa.

Sisätilat ovat lyhyen tottumisen jälkeen selkeät. Informaatiota ja viihdettä on jaettu kolmeen näyttöön, ja kahta näistä hallitaan ohjauspyörän painikkein. Kun valitut tiedot saa esille ja nappien paikat iskostuvat selkärankaan, alkaa Subarussa viihtyä. Kosketusnäyttö osaa myös CarPlayn ja Android Auton.

Subaru on rakentanut Imprezaan avarat tilat myös takaistuimelle.

Lyhyellä ensikoeajolla ajettavuus vaikuttaa perusvarmalta. Ohjaus on keskialueelta alkaen varsin nopea, mutta terävyyden pehmentäneet kitkarenkaat tekivät arvioinnin vaikeaksi. Myös rengasmeluun ja alustan toimintaan palataan myöhemmin kotimaan koeajolla.

Subarun voimalinjaan tarjotaan 1,6-litraista ja kaksilitraista ahtamatonta bokserimoottoria. Kummankin perässä on aina portaaton automaattivaihteisto ja neliveto.

Koeajoautossa on voimanlähteistä suurempi, jonka saa vain paremmalla Active-varustetasolla. Täyskaasulla 156-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky on kelpo, mutta osakaasulla kaipaa kilpailijoiden turbovaihtoehtojen alavääntöä. Vaihteisto sinänsä toimii hyvin, joten kuljettajalta vaaditaan vain tottumista ajoittain korkeasti kiertävään moottoriin. XV:n koeajossa moitittua ryntäilyä liikkeellelähdössä ei Imprezassa ensikoeajossa esiintynyt.

Pienenpää 114-hevosvoimasta moottoria harkitsevan kannattaa koeajolla tarkistaa, sopivatko menohalut mielenlaatuun.

Imprezan yhtäläisyydet sisarmalli XV:hen ovat vahvat. Autoja yhdistävät samat vahvauudet ja heikkoudet, joten Subaruun päätyvälle valinta kaksikon välillä ratkenneekin ulkonäkömieltymysten ja hinnan perusteella. Edullisin Impreza, 1.6i Base, alkaa 26 938 eurosta, kun halvimmasta XV:stä saa maksaa 30 872 euroa.

TEKSTI: Lauri Ahtiainen, Moottori.fi

Lue lisää koeajoja Moottorin sivuilta

Subaru Impreza 2.0i Active

Hinta alkaen: 31 963 euroa

Bensiinimoottori: 1 995 cm3, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto

Tekniset tiedot: 115 kW (156 hv) / 6 000 r/min, 196 Nm / 4 000 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h: 9,8 s

Huippunopeus: 205 km/h

EU-kulutus (yhd.): 7,0 l/100 km

CO2-päästöt: 159 g/km

Mitat (p/l/k): 4460/1775/1480 mm, akseliväli 2 670 mm

Euro NCAP: 5

Takuu: 3 vuotta / 100 000

Hyvää: sisätilat, neliveto vakiona

Huonoa: moottorivalikoiman suppeus

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Aiheesta muualla

Lue lisää koeajoja Moottorin sivuilta

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu