Puheenaihe

Toimi näin, jos junassa syttyy tulipalo – VR:n turvallisuuspäällikkö Kehäradan tunnelipalosta: ”Pelastuskäytävä aina alle 200 metrin päässä”

Kuvituskuva.

Mikael Kaplar / Studio POiNT

Maanantaina uutisoitiin uhkaavasta tilanteesta Kehäradan tunnelissa, kun junassa syttyi pieni tulipalo. Käryämisen vuoksi junan liikenne keskeytettiin ja matkustajat evakuoitiin junasta. HSL:n mukaan tulipalo johtui ilmeisesti sähkölaitteessa olleesta viasta. Tilanne pysäytti liikenteen Myyrmäen ja Leinelän välillä Kehäradalla.

VR:n turvallisuuspäällikkö Pekka Ahola kertoo, että junan sisällä syttyviä paloja tapahtuu erittäin harvoin, tunneleissa vielä harvemmin.

– Paloja junissa sattuu harvoin ja erityisen harvoin tunnelissa. Tunneleita on niin vähän Suomessa, että se on hyvin epätodennäköistä, että palo syttyy siellä, Ahola kertoo. Tunnelissa sattuvista paloista tekee erityisen vaarallisia sinne jumiin jäävä savu ja häkä.

Kehäradan tunnelissa on 200 metrin välein paineistettuja pelastuskäytäviä, jotka johtavat rinnakkaistunneliin, minne palo ei voi levitä.

– Olet aina alle 200 metrin päässä pelastuskäytävästä, Ahola toteaa.

Viimeisin matkustamossa syttynyt palo jonka Ahola muistaa syttyi, kun vaunussa ollut roskakori sytytettiin tuleen. Ahola painottaa, että junat on valmistettu erittäin paloturvallisiksi. Ne eivät syty ilman ulkoisia apuja, hän kertoo. Jokainen savuhavainto johtaa kuitenkin junan evakuointiin.

– Evakuointeja sattuu 1–3 vuosittain, yleisin syy savuhavainnoille on erinäiset sähköviat junassa. Joissain tapauksissa jarrupalat kuumenevat ja kipinöivät, mikä voi aiheuttaa palon moottoritilassa, sanoo Ahola.

Palon sattuessa junaa ei pysäytetä välittömästi, vaan se pyritään aina viemään seuraavalle asemalle.

– Juna ajetaan asemalle, jos se vain on mahdollista, Ahola toteaa.

Hätäjarrun vetämisen tulisi aina olla viimeinen keino. Veturinkuljettaja pyrkii viemään junan asemalle, jossa tilanteen vaatimat pelastustoimenpiteet olisi helpompi suorittaa.

– Jos kyseessä on todella räjähtävä palo ja evakuointi on tehtävä pikimmiten, on hätäjarrun vetäminen silloin perusteltua, Ahola kertoo.

Jos matkustaja havaitsee junassa tulipalon tai muun vaarallisen tilanteen, tulee hänen ensisijaisesti seurata VR:n ohjeita. Jokaisessa vaunussa on alkusammutusvälineet, joten jos se on mahdollista, tulisi kykenevien matkustajien yrittää niillä taltuttaa palo. Palosta tulisi myös hälyttää muut junassa olevat ja auttaa mahdollisesti apua tarvitsevia. Tärkeää on myös soittaa 112, jotta mahdollinen pelastusoperaatio saadaan aluille.

– Meidän ohjeistuksissa painotetaan 112 soittamisen tärkeyttä, sanoo Ahola.

Tunnelipalon sattuessa matkustajien on pysyttävä rauhallisina ja seurattava annettuja ohjeita. Paniikki ja rynniminen tunnelissa synnyttää vain lisää pakokauhua. Evakuointi tulisi tehdä rauhallisesti ja hyvässä järjestyksessä. Junasta tulee poistua istumalla ensin junan lattialle ja sieltä vasta ponnistaa ratapenkalle. Näin vähennetään loukkaantumisriskiä mikä junasta, muualla kuin asemalla, noustessa on.

– Pahimmassa tapauksessa joku loukkaantuu evakuoinnin aikana ja hänet joudutaan kantamaan tunnelista, kertoo Ahola.

Vuonna 2015 Kehäradan tunnelissa harjoiteltiin täyden junan evakuoimista. Silloin junan noin 450 matkustajaa pääsivät turvallisesti junasta ulos alle kuudessa minuutissa.

Lisää aiheesta

Maastopalon sankasta savusta ruuhkavaroitus moottoritielle, haittaa myös junamatkustamista – "Vaikea hengittää, haisee karmealta"18.6.2018 16.00
Maastopalon sankasta savusta ruuhkavaroitus moottoritielle, haittaa myös junamatkustamista – "Vaikea hengittää, haisee karmealta"18.6.2018 16.00
Työryhmä Tallinnan rautatietunnelista: suurhanke edellyttää yksityisen sektorin osallistumista15.5.2018 15.33

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu