Puheenaihe

Uusi laivareitti Suomesta Viroon? Asiaa selvitetään nyt 700 000 eurolla

Kuvituskuva Loviisan satamasta.

Lotta Åberg

Paras tapa kehittää Itä-Suomen ja Itä-Viron välistä käytävää olisi avata laivalinja Loviisan ja Kundan satamien välille. Yhteys kulkisi lähes suoraan pohjois–etelä-akselin suuntaisesti ja olisi pituudeltaan 54 meripeninkulmaa. Venäjän aluevesiä ei tarvitsisi kiertää.

Tätä selvittää nyt Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus kumppaneinaan Loviisan kaupunki, Port of Kunda ja Posintra Oy. Yli 700 000 euron suuruinen hanke REFEC – Reinforcing Eastern Finland-Estonia Transport Corridor, Itä-Suomen ja Viron välisen kuljetuskäytävän kehittäminen kestää vuoden 2020 toukokuun loppuun.

Hankkeessa selvitetään edellytyksiä avata kuljetuskäytävä Itä-Suomen ja Itä-Viron välille. Keskeisin tavoite on edistää Loviisa–Kunda-yhteyden toteutumista käytännön toimin.

Via Baltican liikenteelle suora reitti

Näihin kuuluvat liiketoimintamallien laatiminen mahdollisten varustamojen kanssa, satamien toiminta- ja investointisuunnitelmat, suunnitelma lupa- ja säädösvaatimusten täyttämiseksi, muiden Itämeren alueen yhteyksien parhaiden käytäntöjen siirtäminen, yhteysaikataulu- ja reittivaihtoehtosuunnitelmat, markkinointisuunnitelmat sekä markkinointitapahtumat.

Tarkoitus on myös selvittää kuljetuskäytävän rahtipotentiaalia ja todentaa kuljetuskäytävän vaikuttavuus eli lyhentynyt matka-aika, käytävän ja Loviisa–Kunda-yhteyden käyttömäärät.

Kuljetuskäytävä nopeuttaisi ja sujuvoittaisi tavaraliikennettä itäisen Suomen ja Viron välillä, mutta uusi käytävä toisi muitakin hyötyjä.

Suoremmista yhteyksistä hyötyisi myös Via Balticaa käyttävä liikenne, joka suuntautuu Itä-Suomeen tai sieltä pois.

Käytävä myös hillitsisi raskaan liikenteen kasvua ja sen haittoja kuten ruuhkia, päästöjä, melua ja pölyä Tallinnan ja Helsingin keskustoissa. Kuljetuskilometrien väheneminen puolestaan pienentäisi hiilidioksidipäästöjä.

Suomenlahden liikenne nyt

Raskaan liikenteen määrä Suomenlahden yli on kasvanut jatkuvasti, ja saman suuntauksen ennustetaan jatkuvan.

Huomattava osa tästä raskaasta liikenteestä kulkee Itä-Suomen ja Itä-Viron välillä.

Suomen ja Viron välillä on kaksi laivayhteyttä (Helsinki–Tallinna ja Hanko–Paldiski).

Nykyisellään kuorma-autot käyttävät reittiä Helsinki–Tallinna tai vieläkin pitempää Hanko–Paldiski-reittiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Taksipomo: Viro ja Ruotsi jäävät taakse, kun Suomi mullistaa taksimarkkinat – "Laissa uskotaan vähän naivisti ihmisen rehellisyyteen"14.6.2018 06.10
Tässäkö selitys alkoholintuonnin rajulle laskulle? – T24: Romahdus näkyi Virossa jo keväällä13.6.2018 05.50
Viro näyttää taas mallia: Julkiset bussimatkat 0 euroa kymmenessä uudessa kunnassa12.6.2018 19.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu