Puheenaihe

Turunväylän tietyöt kestävät vielä yli vuoden, poliisi valvoo nopeuksia – "Aika usein välähtelee"

TURUNVÄYLÄ Poliisin kamera-auto valvoo usein nopeusrajoitusten noudattamista tietyömaiden kohdalla.

Liikenneviraston projektinjohtaja Jukka Hietaniemi ja Graniittirakennus Kallion työmaapäällikkö Teemu Palosaari louhittuja kivenmurikoita katselemassa. Lähelle rakennetaan myös Kuurin ylikulkusilta.

Klaus Nurmi

Valtatie 1:n eli Turunväylän ruuhkissa autoileville on tulossa helpotusta – mutta ei aivan vielä.

Espoon puolella käynnissä olevista kahdesta isosta tietyömaasta ensimmäinen valmistuu marraskuussa, mutta toinen jatkuu vielä toista vuotta.

Viime vuonna alkaneessa urakassa nostetaan painunutta tietä Kirkkojärven kohdalla noin 650 metrin matkalla. Parhaillaan työn alla ovat eteläiset kaistat.

Huhtikuussa alkoi toinen urakka, jossa Tuomarilan liittymän ja Kehä II:n välille rakennetaan kolmannet kaistat kumpaankin suuntaan.

Jälkimmäistä urakkaa ei ehditty yhdistää Kirkkojärven tietyöhön, selvittää Liikenneviraston projektinjohtaja Jukka Hietaniemi.

– Tieto rahoituksesta tuli vähän myöhään ja Kirkkojärvi oli silloin jo käynnissä, hän sanoo.

Tiesuunnitelmat valmistuivat jo kuutisen vuotta sitten ja Hietaniemi myöntääkin, että hankkeissa menee aikaa ennen kuin ne toteutuvat.

Lisäkaistojen pituus on noin 3,5 kilometriä ja lähes koko matkalle nousevat myös kuusimetriset meluaidat. Korkeiden kallioleikkausten ja uuden toimistotalon kohdalla niitä ei tarvita.

Autoilijalle työmaat tietävät alennettuja nopeusrajoituksia ja välillä odotteluakin.

Lisäkaistojen alta nimittäin louhitaan kalliota ja räjäytysten ajaksi liikenne on pysäytettävä.

– Kiveä louhitaan 25 000 kuutiota. Räjäytyksessä seinämä kaatuu tielle ja meidän on puhdistettava se minuuteissa, kertoo urakoitsija Graniittirakennus Kallion työmaapäällikkö Teemu Palosaari.

Enimmillään liikenne pysäytetään kahdeksaksi minuutiksi. Liikenneviraston perustamaan WhatsApp -viestilistaan liittyneet autoilijat saavat etukäteen tiedon räjäytyksistä.

Palosaaren mukaan liikennettä haittaava louhinta vähenee elokuun puolenvälin jälkeen.

Kiven louhinnan ohella on myös vahvistettava pehmeää maapohjaa, etenkin Kehä II:n viereisellä pellolla. Palosaari kertoo, että pohjaa lujitetaan kairaamalla siihen yhteensä sata kilometriä kalkkipilareita.

Työmaan kohdalla on usein poliisin kamera-auto valvomassa, noudatetaanko 60 ja 50 kilometrin nopeusrajoituksia.

– Kyllä siinä aika paljon välähtelee, Palosaari sanoo.

Hietaniemikin harmittelee, etteivät nopeudet paljoa laske työmaiden kohdalla. Jos joku noudattaa rajoitusta, toiset ajavat ohi.

– Työmaat tietenkin koettelevat autoilijoiden hermoja, hän myötäilee.

Kun lisäkaistat reilun vuoden kuluttua valmistuvat, ne helpottavat liittymistä Turunväylälle Kehä II:lta ja Tuomarilan liittymästä, joissa liikenne nykyisin usein jonoutuu aamuisin ja iltapäivisin.

Yli vuosi vielä

Turunväylän kolmannet kaistat Tuomarilan liittymän ja Kehä II:n välille valmistuvat syyskuussa 2019.

Samalla rakennetaan uusi Jondalin alikulkukäytävä ja Kuurin kevyen liikenteen ylikulkusilta.

Liikennevirasto maksaa yli puolet kaikkiaan noin 16 miljoonan euron hankkeesta ja Espoon kaupunki loput.

Ensi vuonna kuluu vielä neljä miljoonaa euroa telematiikkaan eli muun muassa vaihtuviin nopeusrajoitusmerkkeihin ja liikennekameroihin Kehä III:n ja Munkkivuoren välillä.

Kehä II:n ja Tuomarilan välillä kulkee noin 62 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Arvion mukaan vuonna 2030 määrä on jo 90 000.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Uusi silta käyttöön Turunväylällä – yhdistää Espoon ja Kauniaisten kevyen liikenteen verkostot7.6.2018 10.50
Kärsitkö Turunväylän tietöistä? Näin saat lisätietoa liikenteen hidastuksista puhelimeesi1.6.2018 13.18
Turunväylällä käynnistyy kaksi suurta tietyömaata – poikkeusjärjestelyjä luvassa usean kilometrin matkalle22.3.2018 14.31

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu