Puheenaihe

Masalan 1000 asukkaan ekokylää esiteltiin maailmanluokan hankkeena − soraääniäkin nousi

Kirkkonummelainen Kari Savolainen tavoittelee Masalaan ehkäpä maailman ensimmäistä täysin hiilineutraalia asuinaluetta.

Paavo Rantalainen

Masalan taajaman laitamille suunniteltua ekoälykylää esiteltiin perusteellisesti maanantain seminaarissa. Ainutlaatuiseen kyläideaan oli tutustumassa yli 100 henkilöä.

Vuoden päivät julkisuudessa olleen ekokylän suunnittelijat olivat koonneet yli kolmituntisen esitelmäpaketin kuntapäättäjille ja asiasta kiinnostuneille.

Masalassa asuvan Kari Savolaisen ajatuksista lähtenyt ekoälykylä tähtää noin 300 pientalon ja 1 000 asukkaan kyläyhteisön rakentamiseen Sepänkyläntien varteen.

Savolainen asuu itse alueella ja omistaa noin 40 hehtaaria metsäistä maata, jolle ekokylän olisi tarkoitus nousta ensi vuosikymmenen aikana.

Perusajatuksena on se, että kylän hiilidioksidipäästöt olisivat nolla eli asuminen olisi täysin hiilineutraalia.

Ekoälykylässä tuotettaisiin oma sähkö- ja lämpöenergia, vain pieni määrä sähköä ostettaisiin yleisestä verkosta.

Katoille sijoitettavia aurinkopaneeleita kylään tulisi noin 1,8 hehtaaria. Lisäksi energiaa tuotettaisiin maalämmöllä ja omalla biokaasulaitoksella.

Savolainen kävi läpi seminaarin aluksi ekokyläsuunnitelmiensa taustat, joista keskeisin on ilmastomuutoksen torjunta.

− Vastaavaa ei ole tiettävästi missään. Tätä tultaisiin katsomaan kauempaakin, Savolainen hehkutti.

Savolaisen mielestä Suomessa ja maailmalla on löydettävä asumiseen uusia ratkaisuja, koska hiilijalanjälki paisuu jatkuvasti.

Lisäksi Savolaista hämmästyttää Suomessa ja erityisesti Helsingin seudulla rakentamisen ja asuntojen hinta.

Ekokylässä neliöhinnat pysyisivät Savolaisen mukaan huomattavasti nykytasoa alempana. Talot rakennettaisiin kokonaan puusta teollisesti.

Ekokylän sijainti ei ole aivan Masalan keskustassa, ei ainakaan normaalin kävelymatkan päässä. (sijainti, katso kartta alla)

Etäisyydestä keskustaan on mainittu erilaisia mittoja. Eräässä Savolaisen esittämässä kuvassa etäisyydeksi  Masalaan oli merkitty 1,5 kilometriä.

Seminaarissa Kirkkonummen ympäristöyhdistyksen puheenjohtaja Laura Räsänen puuttui asiaan ja kyseli, miksi puolentoista kilometrin etäisyydestä puhutaan.

Räsäsen mielestä ekokylästä Masalan asemalle on yli 2 kilometriä ainakin maantietä pitkin.

− Hanke on sinällään mitä kannatettavin, mutta sijainti on aivan väärä. Miten kapea Sepänkyläntie vetää liikenteen, jos alueelle tulee 1000 uutta asukasta ja pitääkö kunnan varautua rakentamaan uusi tieyhteys, Räsänen kysyi ja totesi, ettei alueella kaikki ole kovin iloisia suunnitelmista.

Sijaintiongelmaan tarjotaan ratkaisuksi sähkökäyttöisiä robottibusseja, joilla pääsisi muun muassa rautatieasemalle.

− Itse matka ei ole yleensä ongelma, vaan aika. Robottibusseilla pystytään takaamaan, että rautatieasemalle pääsee viidessä minuutissa, Savolainen totesi, mutta myönsi samalla, että bussisuunnitelmissa on vielä paljon kehittämistä.

Ekokylä-suunnitelmia ei ole vielä käsitelty kunnan päättävissä elimissä. Alue tarvitsee asemakaavan.

Masalaan valmistellaan parhaillaan vasta osayleiskaavaa, josta valmistunee ehdotus loppuvuodesta.

Savolainen on luvannut lahjoittaa ekokylälle miljoonaa euroa, josta noin puolet käytettäisiin yhteisen kylätalon rakentamiseen ja noin 200 000 euroa robottibussiliikenteen kehittämiseen.

Ehtona lahjoitukselle on, että alueen kaavoitus etenee joutuisasti esitetyssä laajuudessa.

Savolainen on toivonut, että ekoälykylän rakennustöihin päästäisiin viimeistään jo kolmen vuoden kuluttua.

Lisää aiheesta

Kirkkonummelle kehitteillä ehkä maailman suurin ekoälykylä –  tuhannen asukkaan yhteisöä viilataan energiaomavaraiseksi4.7.2018 07.00
Kirkkonummelle suunnitellaan yhdistyksen hallinnoimaa ekoälykylää – Robottisähköbussi hoitaisi lähiliikenteen12.1.2017 07.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu