Puheenaihe

Kivenlahti paisuu 15 000 asukkaalla: Työpaikkoja, tornitaloja ja pikaratikkakin haaveissa

KASVU Metrolinjan päätepisteeseen tulee lisää asukkaita, työpaikkoja ja tornitalojen rykelmä. Pikaratikastakin haaveillaan.

Havainnekuva suunnitellusta Kivenlahden keskusta-alueesta koillisen suunnasta.

Arkkitehtitoimisto HPK

Länsimetron jatkeen rakentaminen kasvattaa Kivenlahden asukasmäärän arviolta lähes kolminkertaiseksi lähivuosikymmeninä.

– Nykyvauhtiin peilaten 15 000 uuden asukkaan saaminen alueelle on täysin realistista jo vuoteen 2040 mennessä, ennakoi projektinjohtaja Kimmo Leivo viime vuodet ruususen unta nukkuneen Kivenlahden kehitysvauhtia.

Ensimmäisenä uudistuu tulevan Kivenlahden metroaseman ympäristö. Aseman päälle on suunnitteilla noin 15 000 kerrosneliön liikekeskus.

– Sen rakentuminen kulkenee yhtä jalkaa metrorakentamisen kanssa, koska toinen metroaseman sisäänkäynneistä tulee liikekeskuksen yhteyteen, Leivo muistuttaa.

Valmista pitäisi olla siis vuonna 2023.

Metroaseman tuntumaan tulee myös asuntoja vajaalle 2 000 ihmiselle. Nykyisten tornitalojen jatkeeksi Kivenlahteen nousee tulevaisuudessa muun muassa kuusi 13–22 -kerroksista asuintornia.

Uuden keskuksen rakentuminen vaatii nykyisen Kivenlahdentien siirtämistä lähemmäs Länsiväylää. Samalla kadun nimi tulee muuttumaan Höyrylaivantieksi.

Keskustakorttelin yhdeksi maamerkiksi lännestä tuleville on tarkoitus rakentaa 22 -kerroksinen hotelli-toimistotorni.

Suurin kasvupotentiaali Kivenlahdesta löytyy nykyiseltä Kiviruukin alueelta. Sen tarkemmat suunnitelmat odottavat vielä valmisteilla olevaa osayleiskaavaa, jonka tavoitteista ja linjauksista pitäisi päättää ensi vuoden alussa.

– Kiviruukin teollisuusalueen pohjoisosaan on ajateltu mittavaa asuntorakentamista, johon keskittyisi tulevaisuudessa suurin osa Kivenlahden asuntotuotannosta, Leivo ynnää.

Länsiväylän laitaan Kiviruukin alueelle Leivo maalaa visiota myös keskiasteen oppilaitoksista.

– Liikenteellisesti Kivenlahti on tulevaisuudessa erinomaisten yhteyksien päässä. Se houkuttelee paitsi asukkaita, myös oppilaitoksia ja yrityksiä.

Leivon mukaan neuvotteluja mahdollisuuksista käydään muun muassa Omnian ja Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa.

Kiviruukin alueen hyödyntäminen edellyttää yhden luontaisen esteen, Länsiväylän alittamista.

– Tarkoituksena on rakentaa kaksi alikulkutunnelia tulevan eteläpuolen metro-keskustakorttelin ja Kiviruukin alueen välille. Toinen tunneleista tulisi vain kevyelle liikenteelle.

Pitkän tähtäimen suunnitelmissa saattaa olla myös pikaraitiotielinjan ulottaminen Kivenlahteen.

– Kysymys pikaraitiotiestä ja sen reitistä voisi olla ajankohtainen 2030-luvulla, Leivo ennustaa.

Kivenlahdesta on tarkoitus rakentaa näyttävä ja houkutteleva läntinen portti koko metropolialueelle, maalaa Leivo alueen tulevaisuusvisiota.

Kivenlahti kehittyy

Asukasluvun arvioidaan kasvavan viimeistään vuoteen 2050 mennessä 15 000 ihmisellä. Nyt asukkaita on 8 500.

Vuoteen 2050 mennessä työpaikkojen määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan nykyisestä 1 800:sta.

Kiviruukin teollisuusalueelle ollaan kokoamassa bio- ja kiertotalouden innovaatiokeskittymää Cleantech Gardenia. Sen ensimmäinen osa on VTT:n alueelle rakentama biotekniikan keskus.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu