Puheenaihe

Länsimetroon ehdotetaan 100 miljoonan euron uutta kääntöraidetta – auttaisi ruuhkissa, mutta metronjatke viivästyisi 1,5 vuotta

Päivi Tuovinen / Arkisto

Ruuhkista kärsivän länsimetron kapasiteettia suunnitellaan parannettavan Espoon Matinkylään rakennettavalla, noin 100 miljoonaa euroa maksavalla kääntöraiteella.

Ensi viikon tiistaina kokoontuvalle HSL:n hallitukselle esitetään, että Matinkylän kääntöraide turvaisi parhaiten metroliikenteen toimivuuden.

Uuden kääntöraiteen haittapuolena kuitenkin olisi, että länsimetron jatkeen valmistuminen Matinkylästä Kivenlahteen myöhästyisi 1,5 vuodella.

Metronjatkeen rakennustöistä vastaavan Länsimetro Oy tavoitteena on tähän asti ollut, että jatke luovutetaan HKL:lle testikäyttöön kesällä 2023, jolloin liikennöinti voisi alkaa saman vuoden syksyllä.

Länsimetrossa on tällä hetkellä kääntöraide Tapiolassa, josta liikenne Helsinkiin ja takaisin on sujuvaa. Ongelmana on ollut Matinkylästä lähtevien junien ruuhkaisuus.

Mikäli Matinkylään rakennettaisiin kääntöraide, voitaisiin metrossa käyttää tiheämpää vuoroväliä. Myös metron luotettavuus paranisi, jos kääntöraiteita olisi kaksi, perustellaan HSL:n hallitukselle valmistellussa kokouksen esityslistassa.

HSL:n virkamiehet ovat valmistelleet myös muita vaihtoehtoja metron ruuhkaongelmien helpottamiseksi.

Yhden vaihtoehdon mukaan matkustajia kuljetettaisiin Helsingin ja Espoon välillä ruuhka-aikaan myös suorilla bussiyhteyksillä. Tämä maksaisi kuitenkin 10–15 miljoonaa euroa lisää vuodessa, kun metroliikenteen kulut ovat noin 25 miljoonaa vuodessa.

Vaihtoehtoina ovat myös kaikkien metrolinjojen ajaminen Kivenlahteen asti tai skenaario, jossa 3/4 metrolinjoista liikennöisi Kivenlahteen. Näistä ensimmäistä vaihtoehtoa pidetään kalliina ja hitaana ja jälkimmäistä häiriöherkkänä.

Riskejä sisältyy myös parhaana pidettiin Matinkylän kääntöraiteeseen. Kallion louhintatöissä voi piillä yllättäviä vaikeuksia ja Matinkylän upouudella metroasemalla pitäisi tehdä myös poikkeusjärjestelyjä rakennustöiden aikana. 

Helpotusta länsimetroon odotetaan junien automatisoinnista, jota HSL nyt haluaa kiirehtiä.

Uutta hanketta automatisoinnin aloittamiseksi viritellään aloitettavaksi vuonna 2019.

Liikenne-ennusteiden mukaan Matinkylän kääntöraide takaisi, että metron kapasiteetti riittäisi vuoteen 2030 asti nykyisellä kuljettajametrolla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen laski – syynä nämä länsimetron vaikeudet11.9.2018 13.54
"Ei näistä mitään vaatimattomia maaseutuasemia tehdä" – tältä länsimetron jatkeen asemat näyttävät1.9.2018 07.00
Kultamitali velkaisuuslistalla: Espoon valtuusto penäsi länsimetroyhtiöltä lisää avoimuutta21.5.2018 19.10
Länsimetro lyö oman ennätyksensä – Espooseen Suomen pisimmät liukuportaat25.9.2018 09.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu