Puheenaihe

Kaitaa tiivistyy metroaseman ympärillä – Vanha liikekeskus korvataan uudella, asukasmäärä liki kolminkertaistuu

KEHITYS Kaitaalla metrojatkeen vaatima tehorakentaminen keskitetään metroaseman ja uuden liikekeskuksen ympäristöön.

Havainnekuva Kaitaan metrokeskuksen ympäristöön suunnitellusta rakentamisesta. Asuntoja on tulossa noin tuhannelle ihmiselle.

Espoon kaupunki

Puoli vuosisataa Kaitaa-Iivisniemen asukkaita Espoossa palvellut ostoskeskus joutuu väistymään uusien liiketilojen ja asuntojen tieltä ehkä jo ensi vuonna.

– Liiketiloja ja sen ympäristöön rakennettavia asuinkerrostaloja koskevat neuvottelut ovat jo hyvin pitkällä. On täysin mahdollista, että rakentamaan päästään jo ensi vuonna, projektinjohtaja Kimmo Leivo arvioi.

Tämä sillä edellytyksellä, ettei loppusuoralla olevasta alueen kehittämisen mahdollistavasta asemakaavasta valiteta.

HSL:n esitystä kääntöraiteesta Matinkylään ja sen myötä metrojatkeen valmistumisen myöhästymistä 1,5 vuodella Leivo kommentoi lyhyesti.

– En usko esityksen toteutumiseen. Joka tapauksessa tämänkin alueen kehittäminen perustuu siihen tietoon, että metro liikennöisi Kivenlahteen saakka vuoden 2023 aikana.

Kaitaan metroaseman yhteyteen rakennettavaan liikekeskukseen on tulossa reilut 2 300 neliötä liiketiloja.

– Liikekeskuksen päälle ja välittömään läheisyyteen Kaitaantien varteenon suunnitelmissa rakentaa asuntoja lähes 50 000 kerrosneliötä noin tuhannelle asukkaalle, Leivo laskee.

Tornitaloja Kaitaalle ei tule. Leivon mukaan suunnitelmissa on enintään 12-kerroksisten asuinkerrostalojen rakentaminen.

Valtuuston kesäkuussa hyväksymä Kaitaa-Iivisniemen osayleiskaava lähes triplaa alueen asukasluvun vuosikymmenen puoliväliin. Uusia asukkaita kehittyvään ja palveluiltaan monipuolistuvaan paikalliskeskukseen uskotaan muuttavan noin 6 000.

– Suurin yhtenäinen uusien kerrostaloasuntojen alue rakennetaan Iivisniemenkalliolle. Sinne on suunniteltu kerrostalokortteleita noin 2 000 asukkaalle, Leivo kertoo.

Hän arvioi, että Iivisniemenkallion alueen rakentuminen alkaa vasta metrokorttelin valmistuttua.

– Todennäköistä on, että alkuvaiheessa Iivisniemenkalliolle suunniteltua toista metrosisäänkäyntiä ei oteta käyttöön.

Osayleiskaava on jo poikinut valituksia, jotka ovat parhaillaan Helsingin hallinto-oikeuden käsittelyssä. Valittajat ovat huolissaan alueella sijaitsevan herkän Hannusjärven tilasta ja Hannusmetsään suunnitellusta uudisrakentamisesta.

Projektinjohtaja muistuttaa, että kaavan myötä Hannusjärven ranta-alueet tulisivat nykyistä paremmin kaikkien alueen asukkaiden nautittavaksi yleiseen virkistyskäyttöön.

– Myös Hannusmetsän keskeiset alueet aiotaan jättää kokonaan uudisrakentamisen ulkopuolelle.

Nykyisille, noin kilometrin päässä sijaitseville omakotialueille kaava mahdollistaa toteutuessaan myös uudisrakentamista.

– Pääpaino uudistuotannossa on kuitenkin tulevan metroaseman välittömässä läheisyydessä ja 300 metriä sen ulkopuolella, Leivo painottaa.

90 hehtaaria virkistykseen

Osayleiskaava-alue on pinta-alaltaan noin 250 hehtaaria ja se sijaitsee Espoonlahden ja Matinkylän kaupunkikeskuksien välissä. Alue rajautuu pohjoisessa Länsiväylään, idässä Finnooseen etelässä mereen rantaan ja lännessä Hannusjärven pientaloalueeseen.

Kaava-alueesta 36 prosenttia eli noin 90 hehtaaria on merkitty viher- ja virkistysalueiksi.

Lisää aiheesta

Soukkakin saa uuden metrokeskuksen: Vanhan ostarin tilalle uusi liikekeskus, ympärille tornitaloja26.9.2018 06.45
Espoonlahden rakentaminen jatkuu turbovaihteella yli 10 vuotta – 2 000 ihmisen suurkortteli käyntiin Lippulaivan jälkeen19.9.2018 06.45
Kivenlahti paisuu 15 000 asukkaalla: Työpaikkoja, tornitaloja ja pikaratikkakin haaveissa 12.9.2018 06.45

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu