Puheenaihe

Raidejokerin kustannukset pomppasivat 100 miljoonaa euroa

Raidejokeri korvaa kuormittuneen runkobussilinjan 550.

Helsingin kaupunki

Raidejokerin hinnasta on valmistunut uusi arvio, jonka mukaan pikaraitiotien kokonaiskustannukset ovat 367 miljoonaa euroa vuoden 2015 hintatasossa. Lopullinen kustannusarvio selviää tammikuun lopussa.

Helsingin ja Espoon valtuustojen hyväksymä, hankesuunnitelman mukainen radan kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa, joten kustannukset ovat kasvaneet jo liki 100 miljoonaa euroa.

Raidejokeri toteutetaan allianssimallilla, jonka tavoitteena on estää kustannusten roima paisuminen, kuten kävi länsimetron kanssa. Mallissa hankkeen tilaajat, suunnittelijat ja urakoitsijat on yhdistetty yhdeksi organisaatioksi.

Raidejokerin käynnissä oleva kehitysvaihe päättyy keväällä 2019. Kehitysvaiheessa laaditaan vuoden 2016 hankesuunnitelmaa tarkempia suunnitelmia sekä määritellään rakentamisen aikataulu ja kustannukset. Suunnittelun edetessä myös hankkeen kustannusarvio tarkentuu moneen otteeseen. Nykyinen kustannusarvio 367 miljoonaa euroa muodostuu allianssin tavoitekustannusarviosta (348 miljoonaa euroa) ja sen ulkopuolelle jäävistä kustannuksista, joiden suuruudeksi on arvioitu 19 miljoonaa.

Edellinen, kesäkuussa 2018 julkaistu arvio allianssin tavoitekustannuksesta oli 355 miljoonaa euroa. Uusi arvio on laskettu aiempaa tarkemmilla tiedoilla.

Allianssissa on kuluvan syksyn aikana selvitetty, miksi tämänhetkinen kustannusarvio eroaa vuoden 2016 hankesuunnitelmassa lasketusta. Suurimpia muutoksia on tapahtunut työnaikaisissa rakenteissa ja järjestelyissä, johtosiirtojen määrässä sekä hajavirtaeristyksen tarpeessa. Lisäksi käytetyt yksikköhinnat ovat tarkentuneet muun muassa katurakenteiden, radan sähköistyksen ja tukimuurien osalta.

Toisaalta kustannuslaskennassa on saatu myös säästöjä hankesuunnitelmaan nähden esimerkiksi pohjanvahvistustapoja ja ratalinjaa optimoimalla. Työ kustannusarvion alentamiseksi jatkuu.

Helsingin Roihupeltoon tulevan varikon suunnittelu ja kustannusarvion laskeminen etenevät samassa aikataulussa muun hankkeen kanssa. Tämänhetkinen hintalappu varikolle on 64 miljoonaa euroa. Varikon hankepäätöstä käsitellään Helsingin valtuustossa ensimmäistä kertaa ensi keväänä.

Tavoitteena on, että raidejokerin rakentaminen alkaa kesäkuussa 2019.

Kustannusarviossa pysyminen on osa allianssin kannustinjärjestelmää. Jos kustannusarvio pystytään alittamaan, saavat palveluntuottajat bonusta, ja mikäli kustannusarvio ylitetään, palveluntuottajat kustantavat omalta osaltaan osan ylityksestä. Näin kaikki riski ei jää tilaajalle.

Jos aiemmin hyväksytyssä Raidejokerin 275 miljoonan euron budjetissa ei pysytä, mikä nyt näyttää todennäköiseltä, siirtyy kustannusarvio uudelleen Helsingin ja Espoon valtuustojen käsiteltäväksi.

Raide-Jokeri-allianssissa tilaajia ovat Helsingin ja Espoon kaupungit. Palveluntuottajia ovat suunnitteluorganisaatiot Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy ja VR Track Oy sekä urakoitsijat YIT Rakennus Oy ja VR Track Oy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Raidejokerissa yritetään välttää länsimetron virheet – "Ei aloita ainakaan elokuussa 2021"30.1.2018 15.32
Raidejokerin rakentaminen alkaa 2019 – urakoitsija valittu30.10.2017 13.13
Länsimetron konsulttiyhtiö jätettiin ulos raidejokerista15.6.2017 13.16

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu