Kulttuuri

"Kuin toinen kotinäyttämö" – Teatteri Hevosenkenkä vei Kani Untuvakerän Japaniin

Kirsi Siren

Teatteri Hevosenkenkä on esiintynyt Japanissa jo yli 100 kertaa. Tänä vuonna Japanissa nähtiin Teatteri Hevosenkengän klassikkonäytelmä Kani Untuvakerä. Se sai ensi-iltansa Teatteri Hevosenkengän kotinäyttämöllä Espoossa jo vuonna 1993.

Ensimmäinen matka Japaniin tehtiin vuonna 1998, jolloin Teatteri Hevosenkengän näytelmät Lumipalloprinssi ja Juokseva mokkasiini nähtiin Kyushun saarella, Kijon kulttuurikeskus Kijo-eho-no-satossa.

Yhteistyön siemen oli kylvetty kuitenkin jo paljon aiemmin.

– Osallistuin 1980-luvun lopulla Hanasaaressa Assitej-maailmankongressiin. Minua harmitti se, ettei Teatteri Hevosenkenkä ollut ohjelmistossa. Kutsuin kuitenkin kansainvälisen lounasseurani katsomaan Peukaloliisa-esitystä, teatterinjohtaja Kirsi Siren kertoo.

Minulla ei ole aavistustakaan, miten vierailu järjestetään."

Kymmenen vuotta myöhemmin, muutama päivä ennen joulua, Teatteri Hevosenkenkään tuli Japanista telefax.

– Faxissa kysyttiin, oletteko vielä olemassa ja tuletteko vuoden kuluttua vierailulle Japaniin. Vastasin, että "olemme olemassa ja tulemme", vaikka minulla ei ole aavistustakaan, miten vierailu järjestetään.

Teatteri Hevosenkenkä on tehnyt Japaniin suuntautuvaa yhteistyötä jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Nyt marraskuussa Yokosukan, Kawasakin, Fujisawan ja Ebinan lapset näkivät Untuvakerän.

Japani on tullut vuosien varrella niin tutuksi, että Kirsi Siren kokee Teatteri Hevosenkengällä olevan siellä toisen oman näyttämön.

– Esitys oli taas supermenestys. Japanilaiset ovat taitavia ja heillä on käytössään huipputekniikkaa, mutta he haluavat meidät sinne kerta toisensa jälkeen, koska esityksissämme on sydämellisyyttä ja huumoria, Kirsi Siren sanoo.

– Japanilaiset ihastelivat erityisesti sitä, että yksi näyttelijä esitti kaikki Kani Untuvakerän roolit.

Me itsekin opimme näillä matkoilla valtavasti."

Kani Untuvakerä on Kirsi Sirenin ohjaama lempeä tarina ystävyydestä ja toisten auttamisen tärkeydestä. Esitys on suunnattu ennen kaikkea pienille ja sopiikin erinomaisesti vaikka ensimmäiseksi teatterikokemukseksi.

– Me itsekin opimme näillä matkoilla valtavasti. Näyttelijöille esiintyminen yleisölle, joka ei osaa samaa kieltä, on tärkeä kokemus. Niissä tilanteissa oppii, miten äänensävyt välittävät sanomaa.

Nykyään lavastuksia ei tarvitse lähettää esiintymispaikkakunnalle Siperian kautta. Ulla Vaajakallion suunnittelema lavastus rakennettiin Japanissa lavastajan ja teatterin näyttämöhenkilökunnan ohjeiden mukaan.

– Meillä oli siellä käytössä täydellinen lavastuksen kaksoiskappale.

Vaajakallion suunnittelemat ja toteuttamat taidokkaat nuket lensivät Japaniin ja takaisin kahdessa isossa matkalaukussa yhdessä näyttelijä Niina Sillanpään, esityksen ohjaajan Kirsi Sirenin sekä esityksen tekniikasta vastaavan Harri Haahkalan kanssa.

Kani Untuvakerä nähtiin Japanissa kaksitoista kertaa. Esityksiin liitettiin tarvittavaa tulkkausta sekä ennen ja jälkeen keskustelut työryhmän kanssa.

Yhteistyö jatkuu ensi syyskuussa. Silloin Japaniin lähtee klassikkotarina Kaunotar ja Hirviö, josta Kirsi Siren on sovittanut ja ohjannut lempeän satumusikaalin. Se käsittelee sadun keinoin lapsen elämässä kohtaamia vaikeitakin asioita, kuten yksinäisyyttä. Näytelmässä on paljon musiikkia ja hauskoja lauluja. Musiikki on Tommi Lindellin, lavastus Mimmi Resmanin ja nuket Fanni Liedon.

Hevosenkengän yhteistyökumppaneita Japanissa ovat Reikitei - no – Kai, Yokohama Kanagawa, Art for Young Audience Abiko ja Kijo Picture Book Village.

Lisää aiheesta

Teatteri Hevosenkenkä tekee teatteria hauskoista, tärkeistä ja hulluista ideoista6.9.2015 18.00
Teatteri Hevosenkenkä laajentaa Juhannusmäellä ja vie teatteria matkalaukussa maailmalle24.9.2017 19.00

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu