Puheenaihe

B-vyöhykkeellä asuvat voittajat

VYÖHYKEUUDISTUS Matkustaminen kallistuu merkittävästi vain Östersundomin asukkailla.

HSL-alue jaetaan keväällä voimaan tulevan vyöhykeuudistuksen jälkeen neljään vyöhykkeeseen, jotka nimetään kirjaimin A, B, C ja D. Lippu ostetaan kaikille niille vyöhykkeille, joiden kautta matkustetaan. Vyöhykkeillä ABC ostetaan kuitenkin AB-, BC- tai ABC-lippu, eikä lippua voi ostaa yksittäiselle vyöhykkeelle A, B tai C.

Petri Niskanen

Joukkoliikenteen vyöhykeuudistuksen voittajat löytyvät B-vyöhykkeeltä. Alueella asuu reilusti yli puolet espoolaisista ja helsinkiläisistä. Vantaalaisiakin asuu B-vyöhykkeellä paljon, Vantaan väkirikkain vyöhyke on kuitenkin C.

– Jatkossa moni sellainen, joka joutuu nyt ostamaan seutulipun, ja pitää sitä ehkä kalliina, voi ostaa halvemman AB- tai BC-lipun, toteaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Keväällä voimaan tulevan vyöhykeuudistuksen arvioidaan kasvattavan joukkoliikennenousujen määrää 1,5 prosentilla.

– Matkustajamäärien lisäys tulee olemaan suurinta juuri B-vyöhykkeellä.

AB-lipulla pääsee jatkossa suhauttamaan vaikkapa koko metroradan päästä päähän. HSL:ssä aiotaankin seurata tarkoin uudistuksen vaikutusta metron ruuhkautumiseen.

– Selvityksessä on ollut vuorovälin tihentäminen ja se, että kolme neljästä junasta ajaisi Matinkylään saakka. Tällä hetkellä joka toinen juna jää Tapiolaan. Katsomme ja seuraamme, tarvitseeko tarjonnassa tehdä muutoksia. Espoonlahdesta Helsinkiin liikennöivät bussit ovat jo leikanneet metron ruuhkapiikkiä, Rihtniemi sanoo.

Jatkossa lipun hinnassa säästää myös, jos matkustaa pääkaupunkiseudun kaupunkien välillä kulkematta Helsingin keskustan eli A-vyöhykkeen kautta. 2,80 euron hintainen BC-lippu kattaa koko Espoon ja Vantaan sekä suurimman osan Helsingistä.

– Poikittaisyhteyksien parantamiselle on selvä tarve. Tähtäämme siihen, ettei kaikkien yhteyksien tarvitsisi kulkea Helsingin keskustan kautta. Raidejokeri on tulossa korvaamaan bussia 550. Ja tavoitteemme on jatkaa Myyrmäkeen liikennöivää bussia 560 Matinkylään saakka, Rihtniemi sanoo.

Vyöhykeuudistuksen häviäjiä ovat östersundomilaiset, jotka voivat vielä matkustaa Helsingin keskustaan sisäisellä lipulla, mutta tarvitsevat pian ABC-lipun.

Monet hiuksenhienosti B-vyöhykkeen ulkopuolelle jääneet espoolaiset, vantaalaiset ja helsinkiläiset kokevat myös kuuluvansa uudistuksen häviäjiin. ABC-lippu on kuitenkin hinnaltaan seutulipun tasoa.

– Tulee se tunne, jos itse pitää ostaa ABC-lippu ja naapurille riittää AB-lippu. Jossainhan sen vyöhykerajan täytyy kuitenkin kulkea, Rihtniemi muistuttaa.

Jotkut ovat kaivanneet yhden vyöhykkeen lippuja.

– A-alue olisi ollut liian pieni lipputuotteeksi. Kahden vyöhykkeen ostopakolla halusimme myös välttää suuren hintaportaan syntymisen.

Ratikkalippujen lakkauttaminen närästää osaa helsinkiläisistä.

– He, jotka eivät ole asuneet ratikka-alueella, ovat kokeneet ratikkalipun epäoikeudenmukaiseksi. Ja tulevaisuudessahan ratikat tulevat liikennöimään myös muiden kaupunkien alueella.

700 000 korttia vaihdettu

Vyöhykeuudistuksen vuoksi matkakortit on vaihdettava uusiin.

Reilusta miljoonasta matkakortista uuteen on vaihdettu noin 700 000.

Vanhojen matkakorttien lataaminen automaateissa ei ole mahdollista 7.1. jälkeen.

Kortin voi vaihtaa uuteen veloituksetta ainakin uudistuksen voimaantuloon saakka.

Tavoitteena on, että uudet vyöhykkeet saadaan käyttöön keväällä.

HSL testaa nyt matkakortinlukijoiden ja automaattien toimivuutta uudessa vyöhykemallissa.

Lähde: Suvi Rihtniemi, HSL

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Espoolaiset kahteen kastiin jakava vyöhykeuudistus myöhästyy edelleen26.5.2018 07.30
HSL: Tiemaksujen tulot lipunhintojen alentamiseen ja liikenneinvestointeihin2.1.2019 07.00
Muistithan vaihtaa HSL-kortin uuteen – lataaminen ei onnistu enää ensi viikolla2.1.2019 16.49

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu