Puheenaihe

Sähköauton testaus poiki odottamattoman yllätyksen – "Aamulla herätessä havahtui talonväki viileyteen"

AUTOT Sähköautolla pärjää myös talven pakkaskeleissä, testiryhmä huomasi.

Toinen kuljettaja kävi tutustumismatkalla metsän siimeksessä, Marko Kekki ikuisti koeajokin.

Marko Kekki

Sähköauto on asia, joka on ollut viime aikoina paljonkin autoilevan kansanosan huulilla. Epäilykset ovat kovat ja on olemassa henkilöitä, jotka ovat ottaneet sähköauton vastustamisen elämäntehtäväkseen. Jos ja kun huoltoaseman baarissa keskustelu kääntyy ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon, vaihtavat he nyrpeänaamaisina pöytää.

Sähköautolla pärjää myös talvella. Tähän johtopäätökseen pääsi toimituksen testiryhmä mukavan pakkaskelin vallitessa joulun alla. Teimme pitkän koeajolenkin uusinta uutta edustavalla Hyundai Kona täyssähköautolla. Sen akkupaketti on 64 kWh suuruinen, tehoa sähkömoottori tuottaa 150 kW eli 204 hevosvoimaa.

Itse auto on koelenkin perusteella varsin mukava ajettava. Jos jotain vikaa siitä pitää löytää, on se vika ajamisen liiallinen vaivattomuus. Saattaapi uni yllättää, jos kaveri ei pölpötä vieressä. Auto kulkee todella kevyesti, ja välillä tulee mieleen onko näin vaivaton kiihtyvyys edes tarpeellista. Vai onko ratkaisuja tehty, jotta kulkeviin bensa- ja dieselautoihin tottuneet eivät valittaisi vaimeasta menosta.

Kokeilussamme käytimme eco-asetusta ja mahdollisimman suurta virran talteenottoa. Tämä tuntui osuvalta valinnalta liukkailla pikkuteillä, leveillä kitkarenkailla. Sporttisimmalla ajo-ohjelmalla päästäisiin nollasta sataan reilussa seitsemässä sekunnissa.

Kun tuosta vieruskaverin höpöttämisestä tuli puhe, on tässä autossa hyvä mahdollisuus vaihtaa mielipiteitä tai kuunnella mielimusiikkia. Sähköauto on poikkeuksellisen hiljainen kulkuväline.

Sähköautoilua vastustavat muistuttavat, että sähköauton ja varsinkin akkujen valmistaminen saastuttaa enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton. Tämä pitää paikkansa, mutta elinkaaren hiukan pidentyessä homma on tasassa ja sitten alkaa sähköauton ympäristöystävällisyys jyllätä.

Näin etenkin Suomessa, jossa 70 prosenttia sähköstä tuotetaan ympäristön kannalta puhtain menetelmin. Ikävä dilemma on se, että johtavat sähköautomaat Saksa ja Kiina tuottavat pääosan sähköstään likaisin hiilimenetelmin.

Kokeiltavana olevasta Konasta tulee tarjolle myös pienempitehoinen ja pienemmällä akustolla varustettu versio myöhemmin. Se saattaisi olla oiva ratkaisu esimerkiksi työssäkäyntiajoa ajavalle käyttäjälle, joka ei tarvitse aivan ison akkupaketin tarjoamaa kilometrimäärää.

Akustojen tekeminen on kallista, joten voi hyvinkin olla, että pienemmän varustuksen hinta on selvästi halvempi kuin koeajossa olleen ajokin noin 45 000 euroa varusteineen.

Vaihtoehtoja siis on ja niitä tulee lisää.

Sähköautojen lataus on vielä jonkinasteinen pullonkaula Suomessa. Kyse on alueellisen ja paikallisen latausinfran saatavuudesta. Koko maata ajatellen ei sähkön riittävyydestä sähköautojen lisääntyessä tule asiantuntijoiden mukaan huolta.

– Jos kaikki Suomen henkilöautot muuttuisivat sähkökäyttöisiksi, olisi sen osuus kokonaiskulutuksesta 10 prosentin luokkaa eli 9TWh. Tämä perustuu noin 3 miljoonaan autoon, keskimääräiseen 15 000 kilometriä vuodessa ajosuoritteeseen ja keskikulutukseen 20 kWh sadalla kilometrillä. 250 000 sähköauton lisääntyminen merkitsisi yhden prosentin kasvua. Tässä on muistettava, että sähkön kokonaiskulutus maassamme on viimeisen kymmenen vuoden aikana laskenut, muistuttaa Energiateollisuus ry:n asiantuntija Esa Niemeläkirjoituksessaan.

Ongelma voikin olla enemmänkin alueellinen ja paikallinen eli jakelukanaviin liittyvä. Ja toisaalta ongelmia voi tulla, jos kaikki autot ladataan aina samaan aikaan tietyllä kellonlyömällä. Tähän ratkaisuna löytyy älykkäitä virranjakojärjestelmiä.

Makrotasolla kirjoittaja tutustui tähän ongelmaan kotonaan. Koelenkin jälkeen akusto oli ladattava. Se sujui kotona olevasta ulkopistokkeesta, hitaasti mutta rauhallisesti. Edessä olisi 24 tunnin talkoo. Mutta aamulla herätessä havahtui talonväki viileyteen. Talo on sähkölämmitteinen ja ilmeisesti virtaa kuluu lataukseen niin paljon, että sähkölämmityksen virtavahti oli puuttunut peliin, aivan samoin kuin saunan kiukaan lämmitessä. Auto pois latauksesta ja lämpiäminen elpyi. Seuraavaksi latauspaikaksi saatiin tuttavan sulakkeilla varustettu talli.

Teksti: Kare Asp

Koelenkillä havaittua

Matkaan lähdettiin täysillä akuilla, lämpötila 9 pakkasastetta. Reitti kulki Launonen-Riihimäki-Hollola-Hämeenkoski-Turenki-Hyvinkää (moottoritieosuus)-Kytäjä-Mustajoki-Sajaniemi-Loppi-Riihimäki-Launonen-Loppi-Läyliäinen-Hyvinkää (moottoritie)-Linnatuuli-Riihimäki-Riihimäellä-Launonen. Yhteensä 371 kilometriä ja mittari näytti vielä yli 20 kilometriä mahdolliseksi ajaa. Varoitusvalo (20 km) ei palanut.

Matkan keskikulutus oli 17,4 kWh. Keskinopeus oli 70,9 km/h. Lämmitys oli päällä koko ajan, ulkolämpötila nousi 4 pakkasasteeseen. Kahden tauon aikana auto viilentyi hieman ja tuulilasi alkoi huurtua, tarvittiin lisää lämpöä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu