Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Arvostelua saanut verottaja puolustautuu: 4,8 miljoonaa palautuskuorta säästyy uudessa menettelyssä

Veroilmoituksen voi edelleen lähettää myös postitse. Turhien palautuskuorien lähettämättä jättäminen tuo säästöä, vastaa Verottaja.

Arkistokuva

Veronmaksajain keskusliitto katsoo kansalaisten joutuvan eriarvoiseen asemaan, mikäli veroilmoitus on mahdollisuus jatkossa tehdä vain sähköisesti. Liitto arvostelee sitä, ettei Verohallinto aio enää tulevana keväänä lähettää kansalaisille veroilmoituksen palautuskuorta ja lomakkeita. Paperilla ilmoittavat kansalaiset joutuvat näin itse hankkimaan lomakkeet, kirjekuoren ja maksamaan postimaksun.

Verohallinto vastaa, että huoli on turha. Verottaja kuitenkin myöntää, ettei palautuskuorta enää lähetetä automaattisesti. Lähettämättä jäävät myös mahdolliset ilmoituksen tekoon tarvittavat liitelomakkeet.

Ylitarkastaja Hilkka Pelander Verohallinnosta korostaa, että 5,4 miljoonaa asiakasta saavat esitäytetyn veroilmoituksen. Heistä noin neljän miljoonan ei tarvitse palauttaa veroilmoitusta lainkaan, koska tiedot ovat esitäytetyllä veroilmoituksella jo valmiiksi oikein. Ilmoituksessa ovat valmiina muun muassa eläkelaitosten ilmoittamat eläketulot ja työnantajien ilmoittamat palkkatulot.

Veroilmoituksen palauttaneistakin noin 60 prosenttia antaa veroilmoituksensa verkossa. Paperilla veroilmoituksen palauttaa Verohallinnon mukaan noin 600 000 asiakasta.

Pelander selventää sähköisen asioinnin lisäämisen ja palautuskuorten lähettämättä jättämisen olevan yhteiskunnalle myös taloudellinen kysymys. Jos Verohallinto lähettäisi palautuskuoren automaattisesti kaikille 5,4 miljoonalle asiakkaalle, palautuskuori menisi turhaan 4,8 miljoonalle asiakkaalle.

Mikäli asiakas haluaa palauttaa veroilmoituksensa paperilla, hän saa edelleen palautuskuoren puhelimitse pyytämällä verohallinnon palvelunumeroista tai hakemalla verotoimistoista.

Verohallinnon vastauksessa mainitaan myös se, että sähköisesti veroilmoituksen voi antaa marraskuussa avatussa OmaVero-palvelussa, jossa henkilö voi myös valtuuttaa esimerkiksi lähiomaisen tekemään veroilmoituksen puolestaan.

Verohallinnon uudistusta on Veronmaksajain keskusliiton lisäksi arvostellut myös Eläkkeensaajien keskusliitto. Liitto toteaa uudistuksen hankaloittavan todella monen, etenkin ikääntyneen, kansalaisen elämää.

Eläkkeensaajien etujärjestö on samaa mieltä Veronmaksajain keskusliiton kanssa myös siitä, että Verohallinto pyrkii nyt säästämään väärästä paikasta.

–  Verottajan asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta tai kykyä hyödyntää sähköiseen asiointiin vaadittavaa informaatioteknologiaa, tulee taata palvelut entisen mallin mukaan, sanoo Eläkkeensaajien keskusliiton toiminnanjohtaja Timo Kokko tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Veronmaksajien edunvalvoja jyrähti uudistuksesta – "Nyt yritetään säästää väärästä paikasta"21.1.2019 17.50

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu