Puheenaihe

Nopea junayhteys länteen on yhä todennäköisempi – Helsingistä Turkuun tunnissa jo vuonna 2029?

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä olivat tänään koolla Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden vauhdittamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.), valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) ja työministeri Jari Lindström (sin.) kertoivat tänään hankeyhtiöiden perustamisesta toteuttamaan Tunnin junaa Turun ja Helsingin välille sekä pääradan kehittämisestä Helsingistä pohjoiseen.

Hankeyhtiöiden enemmistöomistus on perustamisvaiheessa valtiolla. Kaupunkien sitoutuminen on edellytys hankeyhtiöiden perustamiselle. Hankeyhtiöihin tulee omistajiksi valtion lisäksi myös muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä.

Tunnin junan varrella olevat kaupungit Espoo, Lohja, Salo, Turku ja Vihti ovat sitoutuneet edistämään hankeyhtiön työn käynnistymistä ja sen pääomittamista. 

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve ja Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sopivat tänään tapaamisessaan ministeri Anne Bernerin kanssa, että tilaisuus hankeyhtiön perustamiseksi järjestetään pikaisella aikataululla.

Minna Arven mukaan hankeyhtiön perustaminen jo nyt on erittäin hyvä uutinen, sillä Tunnin junaa ollaan toteuttamassa aikaisempia arvioita nopeammin. 

– On kaikki syyt odottaa, että Tunnin juna valmistuu 2020-luvulla, viimeistään Turun 800-vuotisjuhlavuonna 2029, laskee Arve. 

Tunnin junan ensimmäisen vaiheen, Espoon kaupunkiradan, rakentaminen on valmis käynnistettäväksi välittömästi. Kokonaan uuden Espoo–Lohja–Salo-rataosuuden suunnittelu on ollut käynnissä kaksi vuotta ja valmistuu vuonna 2020. 

Lisäksi suunnittelu on käynnissä eri vaiheissa Turku–Salo-osuudella ja Turun ratapihalla.

– Tunnin juna on erittäin ajankohtainen infrahanke, koska sen rakentaminen voidaan aloittaa heti Espoon kaupunkiradasta. Uusi yhteys on merkittävä hanke koko Etelä-Suomelle tuomalla kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua, toteaa Jukka Mäkelä.

Hankkeen yleissuunnittelulle on myönnetty 40 miljoonan euron määräraha.

Helsingin, Tampereen ja Vantaan kaupungit aloittavat puolestaan valmistelut pääradan kehittämiseen tähtäävään Suomirata-hankeyhtiöön osallistumiseen. Asiasta kertoo Tamperelainen.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta teki tänään päätöksen uuden valtion omistaman osakeyhtiön perustamisesta ratahankeyhtiöille. Hankeyhtiöistä Suomirata-yhtiö on käynnistymisvalmiudessa ja nopeimmin eteenpäin vietävissä.

– Suomirata on tärkein ja kiireellisin koko Suomen rataverkoston kehittämishanke. Ilman innovatiivisia uusia rahoitusmalleja, kansallisesti tärkeät merkittävät infrahankkeet viivästyisivät vuosikymmeniä budjettivarojen puutteessa, muistuttaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Lue lisää kaupunkilehti Tamperelaisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu