Puheenaihe

Haaveiletko matkailuautosta? – Kiinnitä huomiota näihin 8 asiaan

AUTOT Matkailuauto pitäisi saada, mutta millainen – ja mihin asioihin tällaisissa ajoneuvoissa pitäisi kiinnittää huomiota? Tässä vinkkejä liikkuvaan loma-asuntoon tutustuville.

Matkailuautosta haaveilevan kannattaa miettiä autoa kuin kotia: miten paljon autossa aikoo viettää aikaa, paljonko tilaa tavaroille tarvitaan ja montako henkeä autossa asuu reissun aikana.

Moottori

Haaveiletko matkailuautosta? Jos, liikkeelle kannattaa lähteä perusasioista.

Ajoneuvolain mukaan matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jonka majoitustiloissa on vähintään seuraavat kiinni olevat varusteet: istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa, makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista, keittomahdollisuus sekä säilytystiloja.

Ajoneuvoverolaki muuttui matkailuautojen osalta 1.7.2018. Lain mukaan matkailuauto on vapaa autoverosta, jos auton omamassa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna.

Muiden ajoneuvolaissa säädettyjen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään kylmäsäilytystila tukevasti kiinnitettynä sekä majoitustilan lämmitin.

1 Viisi eri perusmallia

Matkailuautot voidaan jakaa viiteen eri tyyppiin: alkovimallisiin, jotka tunnistaa parhaiten kiinteän vuoteen sisältävästä korkeasta osasta ohjaamon päällä; puoli-integroituihin, joissa tuo ylävuode puuttuu tai se lasketaan matkustamon etuosan päälle; integroituihin, joissa matkailuajoneuvovalmistaja on muotoillut pakettiauton ohjaamon yhdenmukaiseksi asunto-osan kanssa; retkeilyautoihin, jotka vastaavat ulkomitoiltaan tavallisia isoja pakettiautoja sekä kalleimpana luokkana niin sanottuihin liner-mallisiiin matkailuautoihin, jotka ovat kooltaan jo linja-autojen luokkaa.

Ostettaessa on hyvä verrata matkailuauton painoja ja kantavuuksia – 3 500 kilogramman suurin sallittu kokonaismassa B-kortilla ajettavalla matkailuautolla tulee nopeasti vastaan.

Jos auto painaa paljon, kantavuus jää pieneksi, joten mukaan otettavan tavarankin määrä vähenee samassa suhteessa.

Matkailuauton luokitteleminen C1- ja C1E-ajokortilla (3 501–7 500 kg) ajettavaksi tuo helpotusta kantavuuteen. 1.12.2018 voimaan tullut ajokorttiasetuksen muutos halvensi näiden ajokorttien hintaa merkittävästi.

2 Puoli-itegroitu Suomessa suosituin

Jos katsotaan uusien matkailuautojen myyntitilastoja Suomessa, ylivoimaisesti suosituin autotyyppi on puoli-integroitu.

Niiden markkinaosuus on viime vuosina hieman hiipunut, mutta silti useampi kuin joka toinen uutena myyty matkailuauto edustaa tätä tyyppiä.

Toiseksi suosituin on retkeilyauto, jonka markkinaosuus on ollut vuosi vuodelta kasvussa, ja on tällä hetkellä kivunnut lähes 30 prosenttiin.

Alkovimalliset ja integroidut matkailuautot tulevat näiden perässä: molempien markkinaosuudet ovat vajaat kymmenen prosenttia.

Matkailuauto rakennetaan yleisimmin Fiatin pakettiauton ympärille. Myös Citroënin, Fordin, Ivecon, Mercedes-Benzin, Peugeotin, Renaultin ja Volkswagenin alustoja käytetään.

Aivan kuten henkilöautoissa, automaattivaihteiston kysyntä on myös matkailuautojen osalta kasvussa.

3 Muotoilu ja pintamateriaalit vaikuttavat

Jos lähdetään tarkastelemaan itse matkailuautoa, jo ulkopuolelta voi havaita useita jokapäiväiseen käyttöön liittyviä asioita.

Muotoilun ja pintamateriaalien ja sitä kautta auton puhdistettavuuden ohella tärkeää on se, miten suuret ulkopuolelta täytettävät säilytystilat ovat. Mahtuvatko kaikki tarvittavat tavarat vaivatta auton perässä olevaan takatalliin, ja ovatko säilytystilan luukut molemmilla puolilla autoa?

Tallissa on myös oltava kunnolliset kuormansidontalenkit sekä riittävä valaistus.

Ja mikäli auton peräylitys on yli puolitoista metriä, takatukijalat lisäävät olennaisesti matkailuauton vakautta leiriydyttäessä.

4 Penkeillä ja niiden paikoilla on väliä

Istuinratkaisuja löytyy lukuisia matkailuauton tyypistä, merkistä ja mallista riippuen. Aivan kuten kotona, myös matkailuajoneuvossa sisustus on pullollaan makuasioita – joku pitää tietystä tyylistä ja toinen toisenlaisesta.

Silti näiden mieltymysten ulkopuolelta löytää aivan konkreettisiakin kohteita, kuten tilaratkaisujen toimivuuden matkailuautoa käytettäessä. Ohjaamoon ja sieltä pois on kiva kavuta, ruokapöydän eteen istahtaa ja kylpyhuoneeseen sekä makuutilaan liikkua, jos tilaratkaisut on toteutettu fiksusti.

Niin ikään tärkeä pointti matkailuauton sisätiloissa on säilytystilojen määrä ja niiden käytettävyys.

Koska kyseessä on liikkuva loma-asunto, kannelliset säilytystilat sekä ovelliset ja lukittavat kaapit ovat tuntuvasti järkevämpiä kuin avohyllyt.

Reissussa tarvitaan jos jonkinlaista vaatetta. Kannattaa huomioida, että kaikkien matkailuautojen pohjaratkaisuissa ei ole täyskorkeaa vaatekaappia, vaan se on korvattu kahdella matalammalla kaapilla.

5 Laske pistokkeet ja katso valojen paikat

Matkailuautoon liittyy olennaisena osana myös valaistuksen toteutus – jälleen kerran kuten kodissakin. Onko valo suoraa vai epäsuoraa, ja onko se tuotettu halogeeneilla vai ledeillä?

Tämän todentaminen helpottuu, kun matkailuautoon tutustuu myös hämärän aikaan.

Useassa autossa ohjaamon istuimet voi kääntää ympäri osaksi ruokailu- ja oleskeluryhmää; tällöin erilliset lukuvalot näiden istuinten yläpuolella ovat tärkeä varuste.

Kun koeistuu erilaisia sisustusratkaisuja, kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, mihin televisio asennetaan. Vinoon kulmaan tai liian kauas katsojasta asennettua töllötintä ei ole mukava tihrustella.

Unohtaa ei sovi myöskään sähköpistokkeiden määrää ja sijoittelua, etenkin nykyisenä viihdelaitteiden aikana. Pelkkä keittiön pistorasia ei riitä, vaan lisäksi sekä makuuhuoneessa että istuinryhmän tienoilla pitää olla vähintään yksi pistoke kummassakin, mieluiten useampi.

6 Muista myös wc ja keittiö

Matkailuautossa on kaksi asiaa, joita ei kannata ohittaa olankohautuksella. Toinen on wc ja toinen on keittiö.

Pesutiloihin siirryttäessä kohdataan jälleen kaksi erilaista perusratkaisua.

Matkailuautosta riippuen käytössä on joko yhdistetty wc-suihkutila, missä laajemmat peseytymismahdollisuudet luodaan siirtämällä lavuaari ja/tai wc-istuin suihkun tieltä sivuun – tai sitten kodinomaisempi ja enemmän tilaa vievä ratkaisu eli erilliset wc- ja suihkutilat, jotka yleensä sijaitsevat auton vastakkaisilla seinillä.

Aivan kuten oleskeluryhmän kohdalla, myös kosteissa tiloissa avohyllyt eivät ole yhtä käytännöllisiä kuin suljettavat kaapit.

Keittiöt ovat matkailuautoissa yleisesti joko I- tai L-mallisia. Ensin mainittu on tilasyistä yleinen retkeilyautoissa, isommissa matkailuautoissa puolestaan väljyyttä tuova L-muoto on saanut yhä enemmän jalansijaa.

Ruoanlaitossa tarvitaan laskutilaa, ja sen määrä vaihteleekin matkailuautoissa tuntuvasti. Lieden ja pesualtaan sijoittelu osaltaan määrittävät laskutilan paikat.

Säilytystilan määrä on keittiöpuuhissakin olennaista. Lyhytkasvuisten matkailijoiden on syytä tarkistaa, ovatko ylähyllyt sopivalla korkeudella vai joutuuko niihin kurottelemaan jopa koroketta käyttäen. Jääkaapin ja uunin sijoittelulla on niin ikään suuri merkitys keittiössä kokkaavalle.

7 Testaa vuode muuten kuin istumalla

Varsinainen makuutila tai -huone sijaitsee yleensä matkailuauton takapäässä.

Käytössä on kolme erilaista perusratkaisua: niin kutsuttu ranskalainen vuode eli sivuseinälle asemoitu parivuode, joka jättää viereen tilaa wc- ja suihkutilalle; keskelle asetettu saareke- eli parivuode sekä kolmantena auton molemmin puolin sijoitetut erillisvuoteet, jotka voidaan monesti yhdistää lisäpalalla jättisängyksi.

Takatallin korkeus määrittelee myös sen päälle rakennetun vuoteen korkeuden. Lyhytkasvuisten ja/tai kankeasti liikkuvien leiriytyjien tuleekin tarkistaa, ettei tule päädyttyä liian korkeaan vuoteeseen, mikä vaatii vaivalloista kiipeilyä. Myös kerrossänkyjä löytyy etenkin perheen pienimmille. Niiden – ja muidenkin korkeisiin paikkoihin liittyvien kaiteiden ja kahvojen – on oltava riittävän tukevia.

Peräkammarin lisäksi on mahdollista nukkua myös auton etuosassa. Alkoviautossa etuvuode on kiinteä ja integroiduissa alas laskettava. Moneen puoli-integroituun autoon on nykyään tarjolla matkustamon keskelle katosta laskeutuva vuode. Tämän toimenpiteen jälkeen kannattaa kokeilla, miten liikkuminen autossa järjestyy sängyn sivuitse ja alta: tässäkin eroja löytyy.

8 Lämmitysvaihtoehdoissakin on eroa

Matkailuauton sisätilat pidetään kylmällä säällä miellyttävinä joko ilma-, vesikeskus- tai harvinaisemmin esiintyvällä polttoainekäyttöisellä lämmittimellä.

Ilmalämmityksen hyviä puolia ovat ripeä lämpiäminen sekä sisätilojen nopea kuivuminen, huonoina puolina voi luetella pölyä nostattavan vaikutuksen sekä mahdollisen äänekkyyden muihin lämmitysmuotoihin nähden. Ratkaisevaa on sekin, miten paljon ilmasuulakkeita autossa on ja mihin ne on sijoitettu.

Lattialämmitys on yleensä sähkökäyttöinen, mutta myös vesikeskuslämmitteistä lattiaa käytetään ilmalämmityksen yhteydessä. Vesikeskuslämmitys on hitaampi reagoimaan, mutta etuna on järjestelmän äänettömyys. Patteriverkoston sijoittelu on avainasemassa, ja käytännössä se edellyttää autolta yli kuuden metrin kokonaispituutta. Olisi hyvä, jos patterit olisi vedetty ohjaamo-osaan asti: näin ei useimmiten kuitenkaan ole.

Vesikeskuslämmitys on myös ilmalämmitystä painavampi ja kalliimpi toteuttaa. Näissä malleissa lattialämmitystä näkee sekä sähkö- että vesikertoisena toteutettuna.

Talviolosuhteissa vesijärjestelmän toimivuus taataan sillä, että vesijohdot on sijoitettu lämpimään tilaan, jäte- eli harmaavesisäiliön lämmityksellä sekä viimeksi mainitun tyhjennysputken eristämisellä. Nämä eivät kaikissa matkailuautoissa ole suinkaan itsestäänselvyyksiä.

Retkeilyautossa ovi on tavallisen pakettiauton sivuoven levyinen, mikä saa aikaan melkoisen lämmönhukan, kun ovi avataan pakkasella. Muiden matkailuautotyyppien kapeampi ovi vähentää tätä haittaa.

Matkailuautossa ohjaamon ikkunat peittävä kaihdinverho on hyödyllinen (lisä)varuste kesähelteellä. Vastaavasti talvikäytössä suositellaan aina ulkoisen talvipeitteen käyttöä.

Teksti: Jussi Saarinen, Moottori.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu