Puheenaihe

Matinkylästä Helsingin rajalle voitaisiin laajentaa pyöräilijöille "pikabaana" − pari metriä lisää leveyttä, hinta 25 miljoonaa euroa

Pyöräilyn laatuväylillä eli baanoilla pitäisi olla kävely -ja pyöräkaistat selvästi erillään ja pyöräiljijöille vielä merkitty kaista molempiin suuntiin.

Etelä-Espoossa on tutkittu pyöräilyreitin parantamista Matinkylästä Hanasaareen noin kuuden kilometrin matkalla. Länsibaana mahdollistaisi nopean ja tasavauhtisen pyöräilyn eritoten työmatkoilla.

Reitti on jo olemassa. Se kulkee Matinkylästä aluksi Länsiväylän eteläpuolella ja jatkuu ennen Westendiä pohjoisreunalla Länsiväylää.

Nykyisin Länsiväylän varren yhdistetyn jalankulku- ja pyöräilyväylän leveys on 3,5-4 metriä. 

Laatutason nosto pyöräilyn laatureitiksi eli baanaksi tarkoittaa käytännössä jalankulun ja pyöräilyn erottelua eli väylän leveyden kasvattamista 2-2,5 metrillä.

Väylän leventäminen ei ole aivan yksinkertaista valmiiksi rakennettuun ympäristöön ja kustannuksetkin nousevat melkoisiksi. Aivan joka paikassa lähes seitsemän metrin levyinen väylä ei olisi mahdollinenkaan, vaan leveydestä pitäisi tinkiä.

Hyvin alustavan arvion mukaan kuuden kilometrin reitin rakentaminen pyöräilijöille sujuvaksi baanaksi maksaisi noin 25 miljoonaa euroa.

Kalleimmat kohteen ovat Haukilahdenkadun sillan ja Särkikujan alikulun parantaminen sekä meren pengertäminen Keilaniemen ja Hanasaaren välillä. 

Hakamäentien kohdalla voitaisiin tehdä suhteellisen edullisesti ainut oikaisu reitissä.

Pyöräilyn laatuväylällä lasketaan, että pyöräilijöille olisi varattava neljä metriä leveyttä, jalankululle 2,5 ja väliin 0,3 metrin erotuskaista. Pyöräilijöille olisi baanalla kaistat molempiin suuntiin.

Länsibaana ei ole vielä kaupungin investointiohjelmassa seuraavaan 10 vuoteen. 

Espoossa on kaavailtu baanoja eli pyöräilyn runkoväyliä, jotka yhdistävät seudun suurimmat asuinalueet suuriin työpaikkakeskittymiin ja mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen pyöräliikenteen.

Espoon on sitoutunut pyöräilyn kehittämiseen tavoitteenaan, että kaikista matkoista vuonna 2024 tehtäisiin pyöräillen 15 prosenttia. Muun muassa Berliinillä ja Tukholmalla on sama tavoite.

Vuonna 2014 arvioitiin, että Espoossa matkoista tehtiin pyörällä noin 8 prosenttia.

Espoon kaupungille valmistuu tänä vuonna pyöräilyn kehittämisohjelma.


  
 


 

Lisää aiheesta

Pyöräilypomo: Pyöräbaanojen hyvä talvihoito ei ole pois muilta – ”Reitti saattaa katketa yhtäkkiä ja sitten joutuu kahlaamaan lumessa”1.2.2019 08.35
Pyöräilijä törmäsi toiseen Helsingin Baanalla – sai tuomion liikenneturvallisuuden vaarantamisesta22.7.2016 07.15
Kesäkeliä luvassa talvipyöräilijöille – Espoo valmistelee harjasuolausta ensi talveksi24.1.2019 06.35

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu