Puheenaihe

Linja-autoa 39 vuotta ajanut Veikko näki muutoksen Suomessa – "Pikkupaikkakunnilla on enää katoksellinen pysäkki"

2000-luvulla Suomeen alkoi nousta matkakeskuksia. Kouvolan matkakeskus valmistui vuonna 2002.

Katja Juurikko

Linja-autoasemat olivat aikoinaan kyläläisten kohtaamispaikkoja. Niissä viettivät aikaa muutkin kuin matkustajat, sillä samalla näki, kuka tuli ja lähti.

– Kuljettajat kertoivat tarinoita maakunnista samalla, kun he tankkasivat linja-autoaan, kertoo linja-autoliikennettä tutkinut Jari Kurkinen.

Palvelut olivat kattavat, sillä lipunmyynnin lisäksi asemilla oli yleensä ravintola, kioski, matkatavarasäilytys, parturi ja huoltoasema. Tärkein paikka oli kuitenkin lämmin odotustila.

Vuodesta 1980 linja-autonkuljettajana toiminut Veikko Heerman on nähnyt asemien muutoksen perinteisistä Matkahuollon baareista matkakeskuksiksi.

Isoissa matkakeskuksissa on monipuoliset palvelut niin matkustajille kuin kuljettajille.

– Tosin viikonloppuisin moni paikka on kiinni, hän harmittelee.

Pienemmillä paikkakunnilla linja-autoasema voi olla vain katoksellinen pysäkki entisen asemarakennuksen pihassa.

– Aikataulut ovat kiristyneet ja pysäkit harventuneet, Heerman toteaa.

Linja-autoliikenteen suosio kasvoi 1920-luvulla autojen teknisen kehityksen parantuessa. Aluksi linja-autoilla ei ollut vakituisia pysähtymispaikkoja, vaan ne kulkivat suurpiirteisellä aikataululla ja ottivat matkustajia kyytiin toreilta, rautatieasemilta ja kauppojen edustoilta.

Vuonna 1928 perustettiin Linja-autoliikennöitsijän liitto ajamaan liikennöitsijöiden etua ja vakiinnuttamaan linja-autoliikennettä. Liitto lähetti heti perustamisvuonnaan Tampereen kaupunginhallitukselle anomuksen lämmitettävien odotussuojien saamiseksi linja-automatkustajille.

Suomen ensimmäiset linja-autoasemat avattiin Tampereelle vuonna 1929, toinen itään ja toinen länteen suuntautuvaa kaukoliikennettä varten. Asemat olivat merkittävä edistysaskel linja-autoliikenteelle ja malli muille kaupungeille.

Linja-autoasemien perustaminen jatkui sotavuosia lukuun ottamatta aina 1970-luvulle asti. Alussa myös bensiiniyhtiöt rahoittivat linja-autoasemia kaupunkien ohella.

Teksti: Elina Iiskola, Sanni Haikarainen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ilmiö: Katoavatko seuraavaksi Suomen linja-autoasemat? – katso historialliset kuvat17.4.2019 06.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu