Puheenaihe

Kilometrin lyhyempi rata, pysäkeiltä katokset pois ja enemmän sepeliä – Espoon kaupunginhallitus saa eteensä raidejokerin säästösuunnitelman

LIIKENNE Pikaraitiolinja palaa Espoon päättäjien käsiteltäväksi.

Havainnekuvassa raidejokeri ylittää Kehä I:n siltaa pitkin Espoossa.

Raide-Jokeri

Lyhyempi rata, pysäkkien poistaminen tai runsaampi sepelin käyttö raidejokerin radalla.

Tällaisia mahdollisia säästökohteita Espoon kaupunginhallitus saa pohdittavakseen, kun Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välille kaavailtu raidejokeri palaa sen käsiteltäväksi maanantaina.

Espoon kaupunginhallitus palautti maaliskuussa raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi.

Tarkoituksena oli saada alennettua raidejokerin kohonneita kustannuksia, jotka ovat nousseet Espoon osalta 118 miljoonaan euroon. Siitä Espoon maksettavaksi jäisi valtion osuuden jälkeen 92,5 miljoonaa euroa.

Espoon teknisen toimen johtajan Olli Isotalon mukaan virkamiehet ovatkin nyt etsineet mahdollisia säästökohteita, jotka kaupunginhallitus saa nähtäväkseen.

Jos raidejokerin rataa lyhennettäisiin kilometrin verran, säästöä voisi kertyä noin 15 miljoonaa euroa. Se tarkoittaisi Isotalon mukaan kuitenkin sitä, että raidejokeri päättyisi Espoossa Keilaniemen sijasta Otaniemeen.

– Radan lyhentäminen ei olisi raidejokerin hankesuunnitelman mukainen ratkaisu, Isotalo huomauttaa.

Noin 25 kilometriä pitkän raidejokerin radan varteen on suunniteltu 34:ää pysäkkiparia. Joistakin pysäkeistä tai pysäkkien katoksista luopuminen voisi Isotalon mukaan tuoda noin 300 000 euron säästöt.

Runsaampi sepelin käyttö raidejokerin rata-alueella kalliimman pintamateriaalin sijasta taas voisi tarkoittaa arviolta parin miljoonan euron säästöjä, Isotalo kertoo.

– Sepelirataa voitaisiin laittaa laajemmalle alueelle, mutta ei kuitenkaan esimerkiksi Leppävaarassa Sellon tai Otaniemessä Väre-rakennuksen eteen, Isotalo lisää.

Säästökohteiden lisäksi kaupunginhallitukselle on Isotalon mukaan tarkoitus esitellä sitä, miten raidejokeri vaikuttaisi Espoon saamiin maankäytön tuloihin.

– Seuraavaksi on Espoon päättäjien vuoro arvioida, miltä osin säästöjä ja laatuun vaikuttavia kevennyksiä halutaan tehdä, Isotalo summaa.

Osa Espoon päättäjistä on painottanut sitä, että mahdolliset säästöt eivät saisi haitata raidejokerin käytettävyyttä tai toimintaa, kuten pidentää pysäkinvälejä tai matka-aikaa (LV 26.–27.1. ja 2.–3.3.). Espoon kaupunginhallituksen maaliskuinen päätös raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi syntyi äänin 9–4. Vihreät ja RKP kannattivat tuolloin hankkeen viemistä eteenpäin.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi raidejokerin uuden kustannusarvion maaliskuussa.

Korvaisi bussilinja 550:n

Raidejokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja.

Sen radan pituus on noin 25 kilometriä. Tästä Helsinkiin sijoittuisi noin 16 ja Espooseen 9 kilometriä.

Raidejokeri korvaa bussilinja 550:n.

Helsingin osuus raidejokerin 386 miljoonan kustannusarviosta on 268 ja Espoon 118 miljoonaa euroa. Valtion osuuden jälkeen Espoon maksettavaksi jäisi 92,5 miljoonaa euroa.

Raidejokerin varikon kustannuksiksi on arvioitu 69,5 miljoonaa euroa. Tästä Espoon osuus olisi noin 7,1 miljoonaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Raidejokerin rakentamisen aloitus viivästyy kuukausilla – "Nyt on aika läpivalaista koko raidejokeriasia"5.3.2019 13.56
Raidejokeri palautettiin uudelleen valmisteluun – 386 000 000 euron hinta hirvittää päättäjiä4.3.2019 18.31
Espoon päättäjät: Raidejokerille ei vaihtoehtoa kymmenien miljoonien kustannusnoususta huolimatta – "Yleisen edun mukaista"2.3.2019 06.45
Raidejokeri luo painetta korottaa lippujen hintoja – sisäisen kausilipun hinta voisi nousta jopa 2,7 e/kk, laskee HSL8.2.2019 07.15
Raidejokerin hinnannousu närästää Espoon päättäjiä – "Jos tätä ei hyväksyttäisi, se tarkoittaisi hankkeen kaatumista"27.1.2019 07.00
Raidejokerin kustannusarvio nousi yli 90 miljoonaa – hintalappu nyt 386 miljoonaa euroa21.1.2019 13.41

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu